Lähi- ja luomuruoan käyttö Pielisen Karjalan ruokapalveluja tarjoavissa matkailu- ja ravitsemusalan yrityksissä
Pappi, Tiia (2013)
Pappi, Tiia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420095
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lähi- ja luomuruoan käytön nykytilaa, yrittäjien suhtautumista yhteistyön kehittämiseen ja heidän kiinnostustaan uutta lähi- ja luomuruoan käyttäjä -statusta kohtaan. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus Oy PIKES ja Ekotassu-hanke, jossa yhtiö on mukana.
Tutkimus toteutettiin nettikyselynä, jonka linkki lähetettiin matkailu- ja ravitsemusalan yrityksille maaliskuussa 2013. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä ja niitä tarkentavista avoimista jatkokysymyksistä sekä vapaa sana -osiosta. Kyselyyn vastasi 15 yrittäjää, ja lopulliseksi vastausprosentiksi muodostui 60 %. Tuloksista ilmeni, että lähituotteiden käyttö on luomutuotteiden käyttöä yleisempää ja suurimmat syyt luomun asemaan altavastaajana olivat odotetusti hinta ja saatavuus. Selkeästi suurin osa vastaajista oli kiinnostuneita lisäämään lähi- ja luomutuotteiden käyttöä ja yhteistyötä maakunnan ruokatuottajien kanssa. Lähes kaikki vastaajat kokivat lähi- ja luomutuotteiden käytön valttikortiksi alallaan ja ilmaisivat kiinnostuksensa uutta lähi- ja luomutuotteiden käytöstä kertovaa merkintää kohtaan.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan päätellä, että luomu tulisi saada samanlaiseen nosteeseen kuin lähiruoka. Tulevaisuuden osalta voidaan sanoa, että kiinnostusta yhteistyön kehittämiseen on, mutta aktiivisuus on tärkeää. Opinnäytetyön tuotteena valmistunut selvitys tutkimuksen tuloksista toimenpide-ehdotuksineen on toimitettu toimeksiantajalle kesäkuussa 2013.
Tutkimus toteutettiin nettikyselynä, jonka linkki lähetettiin matkailu- ja ravitsemusalan yrityksille maaliskuussa 2013. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä ja niitä tarkentavista avoimista jatkokysymyksistä sekä vapaa sana -osiosta. Kyselyyn vastasi 15 yrittäjää, ja lopulliseksi vastausprosentiksi muodostui 60 %. Tuloksista ilmeni, että lähituotteiden käyttö on luomutuotteiden käyttöä yleisempää ja suurimmat syyt luomun asemaan altavastaajana olivat odotetusti hinta ja saatavuus. Selkeästi suurin osa vastaajista oli kiinnostuneita lisäämään lähi- ja luomutuotteiden käyttöä ja yhteistyötä maakunnan ruokatuottajien kanssa. Lähes kaikki vastaajat kokivat lähi- ja luomutuotteiden käytön valttikortiksi alallaan ja ilmaisivat kiinnostuksensa uutta lähi- ja luomutuotteiden käytöstä kertovaa merkintää kohtaan.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan päätellä, että luomu tulisi saada samanlaiseen nosteeseen kuin lähiruoka. Tulevaisuuden osalta voidaan sanoa, että kiinnostusta yhteistyön kehittämiseen on, mutta aktiivisuus on tärkeää. Opinnäytetyön tuotteena valmistunut selvitys tutkimuksen tuloksista toimenpide-ehdotuksineen on toimitettu toimeksiantajalle kesäkuussa 2013.