Hyvän harjoittelun monet aspektit : Miten harjoitella niin, että musiikki, keho ja mieli voivat hyvin?
Kanerva, Marianne (2013)
Kanerva, Marianne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420059
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee harjoittelua musiikinopiskelijan näkökulmasta. Tarkoituksena on etsiä vastausta kysymykseen "mitä, ja millaista on hyvä harjoittelu?".
Harjoittelua tarkastellaan niin tieteellisestä, kuin henkisestäkin näkökulmasta. Näiden perusteella työ on jaettu karkeasti kahteen pääotsikkoon; harjoittelun fyysisiin ja metafyysisiin aspekteihin. Fyysisten aspektien alle on avattu harjoittelun määritelmä, ja tutkittu soitto-asennon, ryhdin, sekä lihaskunnon vaikutuksia harjoitteluun ja soittamiseen. Metafyysisiin aspekteihin on luettu motivaatio, itsetunto ja itsearvostus, sekä keskittyminen ja rentoutuminen. Lopuksi havaintojen tulokset on koottu yhteen, ja kirjoittaja pohtii työn merkitystä niin itselleen kuin muillekin musiikinopiskelijoille.
Työn kirjoittamisen jälkeen kirjoittajan on ollut huomattavasti helpompaa ja miellyttävämpää harjoitella. Jo pelkkä asioiden pohtiminen on tuonut harjoittelun vaiheita ja erilaisia tunnetiloja tietoiselle tasolle, ja näitä on näin ollen helpompi hallita.
Työ on suunnattu kaikille, jotka tuntevat olevansa hieman eksyksissä ja yksin soitonharjoittelunsa kanssa. Työstä voi olla apua myös pedagogeille oppilaiden opettamisessa ja erityisesti oppilaiden soittoon liittyvien tunnetilojen ymmärtämisessä. Työn tarkoitus ei ole kuitenkaan antaa valmiita ratkaisumalleja, vaan nostaa tietoisuutta siitä mitä harjoittelu oikeastaan on, ja herättää lukijan omia ajatuksia ja tuntemuksia harjoittelusta.
Harjoittelua tarkastellaan niin tieteellisestä, kuin henkisestäkin näkökulmasta. Näiden perusteella työ on jaettu karkeasti kahteen pääotsikkoon; harjoittelun fyysisiin ja metafyysisiin aspekteihin. Fyysisten aspektien alle on avattu harjoittelun määritelmä, ja tutkittu soitto-asennon, ryhdin, sekä lihaskunnon vaikutuksia harjoitteluun ja soittamiseen. Metafyysisiin aspekteihin on luettu motivaatio, itsetunto ja itsearvostus, sekä keskittyminen ja rentoutuminen. Lopuksi havaintojen tulokset on koottu yhteen, ja kirjoittaja pohtii työn merkitystä niin itselleen kuin muillekin musiikinopiskelijoille.
Työn kirjoittamisen jälkeen kirjoittajan on ollut huomattavasti helpompaa ja miellyttävämpää harjoitella. Jo pelkkä asioiden pohtiminen on tuonut harjoittelun vaiheita ja erilaisia tunnetiloja tietoiselle tasolle, ja näitä on näin ollen helpompi hallita.
Työ on suunnattu kaikille, jotka tuntevat olevansa hieman eksyksissä ja yksin soitonharjoittelunsa kanssa. Työstä voi olla apua myös pedagogeille oppilaiden opettamisessa ja erityisesti oppilaiden soittoon liittyvien tunnetilojen ymmärtämisessä. Työn tarkoitus ei ole kuitenkaan antaa valmiita ratkaisumalleja, vaan nostaa tietoisuutta siitä mitä harjoittelu oikeastaan on, ja herättää lukijan omia ajatuksia ja tuntemuksia harjoittelusta.