Valkeakoski-opiston kestävän kehityksen viestinnän kehittäminen
Ahokas, Marjut (2013)
Ahokas, Marjut
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ja toteuttaa keinoja Valkeakoski-opiston kestävän kehityksen työn näkyvyyden lisäämiseksi. Valkeakoski-opiston pitkään toimineessa kestävän kehityksen työryhmässä oli tarve kestävän kehityksen viestinnän kehittämiseen, mutta resursseja toteutukseen ei ollut. Tämä opinnäytetyö pyrkii täyttämään tuon puutteen. Tarkoituksena oli tehdä kestävän kehityksen viestinnästä suunnitelmallista ja helpommin toteutettavaa sekä miettiä myös, miten kestävä kehitys voisi näkyä opetuksessa. Tarkoitus oli myös päivittää Valkeakoski-opiston kestävän kehityksen ohjelma.
Työn teoriaosiossa keskityttiin erityisesti sähköisten medioiden käsittelyyn, mutta myös yleisesti viestintään. Työssä käytiin läpi Valkeakoski-opiston asiakirjoja, haastateltiin päätoimisia opettajia ja käytiin havainnoimassa oppitunteja.
Työn tuloksena toteutettiin useita erilaisia kestävän kehityksen näkyvyyden lisäämiseen liittyviä projekteja sekä luotiin vuosikello, jonka avulla kestävän kehityksen toimintaa voidaan toteuttaa suunnitelmallisesti. Eri aineiden opetukseen mietittiin keinoja ja koottiin niitä Valkeakoski-opiston verkkosivuille. Kestävän kehityksen sisältymisestä opetukseen keskusteltiin myös haastateltujen vastuuopettajien kanssa. Kestävän kehityksen ohjelmaa ei päivitetty, sillä sen sisällöntarve muuttui opinnäyteyön tekemisen aikana niin, ettei sen päivittäminen enää ollut tarkoituksenmukaista.
Kestävän kehityksen viestintää tulee toteuttaa ja kehittää jatkossa tiiviisti yhdessä opiston markkinointiviestinnän kanssa. Kestävän kehityksen viestimisessä tärkeää on panostaa opiston tapahtumiin ja käyttää aktiivisesti valittuja medioita. Opiston tilat ovat myös tärkeät, omissa tiloissa voidaan pitää kestävää kehitystä esillä erilaisilla keinoilla. Toiminnalle on tärkeää jatkuvuus, määrätietoinen kehittäminen ja seuranta.
Työn teoriaosiossa keskityttiin erityisesti sähköisten medioiden käsittelyyn, mutta myös yleisesti viestintään. Työssä käytiin läpi Valkeakoski-opiston asiakirjoja, haastateltiin päätoimisia opettajia ja käytiin havainnoimassa oppitunteja.
Työn tuloksena toteutettiin useita erilaisia kestävän kehityksen näkyvyyden lisäämiseen liittyviä projekteja sekä luotiin vuosikello, jonka avulla kestävän kehityksen toimintaa voidaan toteuttaa suunnitelmallisesti. Eri aineiden opetukseen mietittiin keinoja ja koottiin niitä Valkeakoski-opiston verkkosivuille. Kestävän kehityksen sisältymisestä opetukseen keskusteltiin myös haastateltujen vastuuopettajien kanssa. Kestävän kehityksen ohjelmaa ei päivitetty, sillä sen sisällöntarve muuttui opinnäyteyön tekemisen aikana niin, ettei sen päivittäminen enää ollut tarkoituksenmukaista.
Kestävän kehityksen viestintää tulee toteuttaa ja kehittää jatkossa tiiviisti yhdessä opiston markkinointiviestinnän kanssa. Kestävän kehityksen viestimisessä tärkeää on panostaa opiston tapahtumiin ja käyttää aktiivisesti valittuja medioita. Opiston tilat ovat myös tärkeät, omissa tiloissa voidaan pitää kestävää kehitystä esillä erilaisilla keinoilla. Toiminnalle on tärkeää jatkuvuus, määrätietoinen kehittäminen ja seuranta.