Kaikki kaverit kerhossa : Selvitys lasten osallisuudesta Hollolan harrastuskerhoissa
Aaltonen, Jenni (2013)
Aaltonen, Jenni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419915
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin lasten osallisuuden toteutumista Hollolan harrastuskerhoissa, jotka sijaitsivat kaukana kuntakeskuksen palveluista. Harrastuskerhojen lapset olivat iältään 9-13-vuotiaita. Toimin itse kerhoissa ohjaajana tutkimuksen aikana (tammikuu 2013-toukokuu 2013).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää käyttämieni osallistavien menetelmien vaikutusta lasten osallisuuteen kerhoissa. Lasten osallisuutta vahvistamalla tuettiin heidän kasvuaan aktiivisiksi kansalaisiksi yhteisöissä ja yhteiskunnassa sekä ehkäistiin syrjäytymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onko lasten osallisuus toteutunut harrastuskerhojen suunnittelussa ja toteutuksessa ja millaisilla menetelmillä on saatu hyviä tuloksia.
Harrastuskerhot rahoitettiin elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskuksen avustuksella lasten ja nuorten paikalliseen harrastustoimintaan. Kerhojen tuli vastata niin rahoittajan kuin opinnäytetyön tilaajan Hollolan nuorisopalvelujen tavoitteita.
Harrastuskerhoissa käytetyt osallisuutta vahvistavat menetelmät olivat pääosin analyyttisia ja ilmaisullisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin palautelomakkeilla ja ryhmähaastattelulla ja analysoinnissa käytin apuna omia työssä saamiani havaintoja. Opinnäytetyöhön toin alan kirjallisuudesta tärkeimmiksi kokemiani ajatuksia.
Lasten osallistaminen kerhotoiminnassa toimi tässä tapauksessa hyvin. Lapsilta saadun palautteen perusteella harrastuskerhoissa oli viihdytty hyvin ja valtaosa lapsista koki itse vaikuttaneensa kerhon toimintaan kevätkauden aikana. Kaikkia lapsia en kuitenkaan saanut osallistettua tasapuolisesti.
Harrastuskerhoja ohjataan usein opiskelijoiden toimesta ja avuksi aloitteleville kerhonohjaajille tein opinnäytetyön sivutuotteena vihkosen, joka sisältää ideoita ja ajatuksia osallistavaan kerhon ohjaamiseen. Siihen olen kerännyt opinnäytetyötä tehdessäni saamaani tietoa ja havaintoja ohjaajanäkökulmasta. Tietoa voi soveltaa myös muunlaiseen kerhotoimintaan ja erilaisille ikäryhmille.
Toivon, että opinnäytetyö kannustaa niin kerhonohjaajia kuin muitakin nuorisoalan työntekijöitä osallistavan työotteen toteuttamiseen. On myös tärkeää saada jatkoa harrastuskerhotoiminnalle ja pitää huolta, että syrjäisempienkin seutujen lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus osallistua nuorisotyön toimintoihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää käyttämieni osallistavien menetelmien vaikutusta lasten osallisuuteen kerhoissa. Lasten osallisuutta vahvistamalla tuettiin heidän kasvuaan aktiivisiksi kansalaisiksi yhteisöissä ja yhteiskunnassa sekä ehkäistiin syrjäytymistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää onko lasten osallisuus toteutunut harrastuskerhojen suunnittelussa ja toteutuksessa ja millaisilla menetelmillä on saatu hyviä tuloksia.
Harrastuskerhot rahoitettiin elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskuksen avustuksella lasten ja nuorten paikalliseen harrastustoimintaan. Kerhojen tuli vastata niin rahoittajan kuin opinnäytetyön tilaajan Hollolan nuorisopalvelujen tavoitteita.
Harrastuskerhoissa käytetyt osallisuutta vahvistavat menetelmät olivat pääosin analyyttisia ja ilmaisullisia. Tutkimuksen aineisto kerättiin palautelomakkeilla ja ryhmähaastattelulla ja analysoinnissa käytin apuna omia työssä saamiani havaintoja. Opinnäytetyöhön toin alan kirjallisuudesta tärkeimmiksi kokemiani ajatuksia.
Lasten osallistaminen kerhotoiminnassa toimi tässä tapauksessa hyvin. Lapsilta saadun palautteen perusteella harrastuskerhoissa oli viihdytty hyvin ja valtaosa lapsista koki itse vaikuttaneensa kerhon toimintaan kevätkauden aikana. Kaikkia lapsia en kuitenkaan saanut osallistettua tasapuolisesti.
Harrastuskerhoja ohjataan usein opiskelijoiden toimesta ja avuksi aloitteleville kerhonohjaajille tein opinnäytetyön sivutuotteena vihkosen, joka sisältää ideoita ja ajatuksia osallistavaan kerhon ohjaamiseen. Siihen olen kerännyt opinnäytetyötä tehdessäni saamaani tietoa ja havaintoja ohjaajanäkökulmasta. Tietoa voi soveltaa myös muunlaiseen kerhotoimintaan ja erilaisille ikäryhmille.
Toivon, että opinnäytetyö kannustaa niin kerhonohjaajia kuin muitakin nuorisoalan työntekijöitä osallistavan työotteen toteuttamiseen. On myös tärkeää saada jatkoa harrastuskerhotoiminnalle ja pitää huolta, että syrjäisempienkin seutujen lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus osallistua nuorisotyön toimintoihin.