Tiimi- ja kehittämisperustaisen oppimismallin toteutumisen mahdollisuudet ja haasteet Hämeen ammattikorkeakoulussa
Paakkala, Tea-Maria (2013)
Paakkala, Tea-Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520200
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMKin) työelämälähtöistä opiskelua edistävän toimintamallin kehittäminen ja mallinnus. Työn toimeksiantaja oli Hämeen ammattikorkeakoulun kehittämisyksikkö ja opinnäytetyö oli osa HAMKin käytännön laadunvarmistusta. Opinnäytetyössä tehdyllä mallinnuksella haluttiin tuottaa yleisesti pätevää tietoa työelämälähtöiseen opiskeluun. Mallinuksella haluttiin edistää ammattikorkeakoulupedagogiikan ja laatutyön tavoitteiden toteutumista työelämälähtöisessä opiskelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena havainnoimalla työelämä‒oppilaitos-yhteistyötä. Opinnäytetyön teoreettisina viitekehyksinä olivat amattikorkeakoulupedagogiikan ja kehittämisperustaisen oppimismallin taustateoriana oleva pragmatistinen oppimiskäsitys sekä yrittäjyyskasvatuksen ja laatutyön teoriat. Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli: Miten edistää tiimi- ja kehittämisperustaisen oppimismallin toteutumista Hämeen ammattikorkeakoulussa?
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin työelämälähtöisen opiskelun haasteina organisointiin, koordinointiin, ohjaukseen sekä opetukseen liittyvät vastuut, roolit ja menetelmät. Työelämälähtöisen opiskelun laadullisen toteutumisen mahdollistaviksi tekijöiksi nähtiin avoimen ja kriittisen keskustelukulttuurin, yhteiskehittämisen, yrittäjyyspedagogisten menetelmien ja käytännön laatutyön lisääminen ammattikorkeakoulun toiminnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena havainnoimalla työelämä‒oppilaitos-yhteistyötä. Opinnäytetyön teoreettisina viitekehyksinä olivat amattikorkeakoulupedagogiikan ja kehittämisperustaisen oppimismallin taustateoriana oleva pragmatistinen oppimiskäsitys sekä yrittäjyyskasvatuksen ja laatutyön teoriat. Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli: Miten edistää tiimi- ja kehittämisperustaisen oppimismallin toteutumista Hämeen ammattikorkeakoulussa?
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin työelämälähtöisen opiskelun haasteina organisointiin, koordinointiin, ohjaukseen sekä opetukseen liittyvät vastuut, roolit ja menetelmät. Työelämälähtöisen opiskelun laadullisen toteutumisen mahdollistaviksi tekijöiksi nähtiin avoimen ja kriittisen keskustelukulttuurin, yhteiskehittämisen, yrittäjyyspedagogisten menetelmien ja käytännön laatutyön lisääminen ammattikorkeakoulun toiminnassa.