Marknadsföring till barn : Etik och ansvar
Haire, Miranda (2013)
Haire, Miranda
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520198
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointia lapsille sekä aiheeseen liittyvää etiikkaa ja vastuuta. Vastuu kuuluu enimmäkseen markkinointiyrityksille sekä vanhemmille. Lapsille suunnattu markkinointi tuomitaan ankarammin kuin tavallinen markkinointi siitä syystä, että lapset ovat alttiimpia markkinointia kohtaan ja heillä ei ole sitä samaa markkinoinnin tuntemusta kuin aikuisilla.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, ensimmäinen osa on eoriaosa ja toinen empiirinen osa. Tämän työn teoriaosassa käsitellään sitä, mitä lapsille suunnattu markkinointi yleisesti on, etiikkaa, yhteiskuntavastuuta ja minkälaisia oikeudellisia rajoituksia on olemassa. Tämän työn empiirinen osa toteutetaan kvalitatiivisen tutkimuksen kautta, henkilökohtaisten haastattelun muodossa kolmen suomenruotsalaisen vanhempien kanssa ja analysoimalla Markkinaoikeus-tapauksia.
Tässä työssä käy ilmi, että lapsille suunnatulta markkinoinnilta ei voi tänä päivänä välttyä ja että lapset ovat markkinoinnin vaikutuksille alttiita. Tämän markkinoijat ovat huomanneet ja siitä syystä kohdistaneet markkinointia lapsille. Jotteivät lapset altistuisi markkinoinnille miten tahansa, pitää vanhempien olla valppaita ja ottaa enemmän vastuuta siitä, miten heidän lapsensa ovat kontaktissa lapsille suunnattuun markkinointiin.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan, ensimmäinen osa on eoriaosa ja toinen empiirinen osa. Tämän työn teoriaosassa käsitellään sitä, mitä lapsille suunnattu markkinointi yleisesti on, etiikkaa, yhteiskuntavastuuta ja minkälaisia oikeudellisia rajoituksia on olemassa. Tämän työn empiirinen osa toteutetaan kvalitatiivisen tutkimuksen kautta, henkilökohtaisten haastattelun muodossa kolmen suomenruotsalaisen vanhempien kanssa ja analysoimalla Markkinaoikeus-tapauksia.
Tässä työssä käy ilmi, että lapsille suunnatulta markkinoinnilta ei voi tänä päivänä välttyä ja että lapset ovat markkinoinnin vaikutuksille alttiita. Tämän markkinoijat ovat huomanneet ja siitä syystä kohdistaneet markkinointia lapsille. Jotteivät lapset altistuisi markkinoinnille miten tahansa, pitää vanhempien olla valppaita ja ottaa enemmän vastuuta siitä, miten heidän lapsensa ovat kontaktissa lapsille suunnattuun markkinointiin.