Markkinointisuunnitelma : Case: Raya Divers
Toura, Eveliina; Ilander, Meiju (2013)
Toura, Eveliina
Ilander, Meiju
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319785
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle sukellusyritykselle Raya Diversille, joka toimii Etelä-Thaimaan alueella. Työssä keskityimme Phuketin toimipisteeseen. Opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointisuunnitelmalle tyypilliset osa-alueet. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli antaa yritykselle toiminnallinen suunnitelma kaudelle 2013–2014. Yritys on toiminut jo monen vuoden ajan, mutta markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli laajentaa toimintaa ja kasvattaa asiakassegmenttiä pelkistä suomalaisista myös muihin kansallisuuksiin. Opinnäytetyössä keskityimme nimenomaan ruotsalaisiin ja norjalaisiin.
Työssä markkinointisuunnitelman painopiste oli markkinointiviestinnällä ja tunnettavuuden lisäämisellä Ruotsissa ja Norjassa. Työ toteutettiin hyödyntämällä johtohenkilöstön haastatteluja sekä alan painettua kirjallisuutta ja elektronisia lähteitä hyväksikäyttäen.
Tuloksena syntyi toiminnallinen markkinointisuunnitelma vuodelle 2013–2014. Löysimme parhaimmat markkinointikanavat ja keinot tunnettavuuden lisäämiseen. Parhaiten tunnettavuutta ruotsalaisten sekä norjalaisten keskuudessa saadaan tekemällä yhteistyötä heidän matkanjärjestäjien kanssa, sekä osallistumalla alan messuille näissä maissa. Osaavan henkilökunnan rekrytointi todettiin myös tärkeäksi palvelun laadun takaamiseksi myös näille uusille asiakassegmenteille.
Sukellusyrityksen tulee jatkossa syventää verkostoitumistaan ruotsalaisten ja norjalaisten matkanjärjestäjien kanssa ja kehittää yhteistyötä näissä maissa.
Työssä markkinointisuunnitelman painopiste oli markkinointiviestinnällä ja tunnettavuuden lisäämisellä Ruotsissa ja Norjassa. Työ toteutettiin hyödyntämällä johtohenkilöstön haastatteluja sekä alan painettua kirjallisuutta ja elektronisia lähteitä hyväksikäyttäen.
Tuloksena syntyi toiminnallinen markkinointisuunnitelma vuodelle 2013–2014. Löysimme parhaimmat markkinointikanavat ja keinot tunnettavuuden lisäämiseen. Parhaiten tunnettavuutta ruotsalaisten sekä norjalaisten keskuudessa saadaan tekemällä yhteistyötä heidän matkanjärjestäjien kanssa, sekä osallistumalla alan messuille näissä maissa. Osaavan henkilökunnan rekrytointi todettiin myös tärkeäksi palvelun laadun takaamiseksi myös näille uusille asiakassegmenteille.
Sukellusyrityksen tulee jatkossa syventää verkostoitumistaan ruotsalaisten ja norjalaisten matkanjärjestäjien kanssa ja kehittää yhteistyötä näissä maissa.