Smart traveling with smartphones : or is it?
Parro, Laura (2013)
Parro, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520220
Tiivistelmä
Tietotekniikka muuttaa maailmaa päivittäin yhä uudemmilla keksinnöillä ja saavutuksilla. Nämä mullistukset näkyvät myös matkailualalla. Tämän hetken uusimpiin villityksiin kuuluvat älypuhelimet ja niihin ladattavat sovellukset. Tämä opinnäytetyö käsittelee älypuhelinten käyttöä matkailussa erityisesti niihin ladattavien mobiilimatkailusovellusten valossa. Teoriaosuudessa pureudutaan informaatioteknologian historiaan, tähän päivään ja sen vaikutuksiin matkailussa lyhyesti. Näillä näkökohdilla pyritään ymmärtämään tämän päivän muutoksia mobiilikäyttäjien ostokäyttäytymisessä. Opinnäytetyö on tehty Matkaopas-lehdelle, tutustuttaakseen heidät osin mobiiliin matkailuun.
Tutkimus perustuu sähköiseen Webropol-kyselyyn. Kyselyssä haettiin kuluttajien näkemyksiä matkailusovelluksiin ja niiden käytettävyyteen. Tutkin työssäni, mitkä ovat kuluttajien muutokset ostokäyttäytymisessä, kun käytettävissä on mobiilimatkailusovellus, sekä ovatko sovellukset käytettäviä maailmanlaajuisesti. Tutkimusosuudessa on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä metodia. Kyselyssä on käytetty monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksissa ilmenee se, kuinka suurin osa vastaajista ei luota sovelluksiin, eivätkä koe puhelimella ostamista luotettavana tai nopeana. Vastauksista selviää, että useampien käyttäjien taidot ovat mobiilisovellusten osalta jokseenkin puutteellisia ja monet ovat tottuneet käyttämään tietokonetta tehdessään matkavarauksia ja ottaessaan kohteesta selvää mieluiten internetin avulla. Internetin käyttö omalla tietokoneella koetaan helpoksi ja luotettavaksi.
Mobiilit matkasovellukset mullistavat matkailualaa ja matkailun merkitystä; kuluttajilla on nyt mahdollisuus esimerkiksi jakaa kokemaansa reaaliaikaisesti. Tässä opinnäytetyössä tulevaisuuden mobiilisovellusten luojat saavat vinkkejä suoraan kuluttajilta itseltään.
Tutkimus perustuu sähköiseen Webropol-kyselyyn. Kyselyssä haettiin kuluttajien näkemyksiä matkailusovelluksiin ja niiden käytettävyyteen. Tutkin työssäni, mitkä ovat kuluttajien muutokset ostokäyttäytymisessä, kun käytettävissä on mobiilimatkailusovellus, sekä ovatko sovellukset käytettäviä maailmanlaajuisesti. Tutkimusosuudessa on käytetty kvantitatiivista eli määrällistä metodia. Kyselyssä on käytetty monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksissa ilmenee se, kuinka suurin osa vastaajista ei luota sovelluksiin, eivätkä koe puhelimella ostamista luotettavana tai nopeana. Vastauksista selviää, että useampien käyttäjien taidot ovat mobiilisovellusten osalta jokseenkin puutteellisia ja monet ovat tottuneet käyttämään tietokonetta tehdessään matkavarauksia ja ottaessaan kohteesta selvää mieluiten internetin avulla. Internetin käyttö omalla tietokoneella koetaan helpoksi ja luotettavaksi.
Mobiilit matkasovellukset mullistavat matkailualaa ja matkailun merkitystä; kuluttajilla on nyt mahdollisuus esimerkiksi jakaa kokemaansa reaaliaikaisesti. Tässä opinnäytetyössä tulevaisuuden mobiilisovellusten luojat saavat vinkkejä suoraan kuluttajilta itseltään.