Android-peliohjelmointi Unitylla
Putkonen, Kari (2013)
Putkonen, Kari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419938
Tiivistelmä
Pelikehitys on siirtynyt yhä enemmän ja enemmän mobiililaitteiden piiriin. Nykyään lähes jokaisella on taskussaan älypuhelin joko Android- tai iOS -käyttöjärjestelmällä tai laukussa tabletti vastaavilla käyttöjärjestelmillä. Mobiililaitteet ovat tuoneet pelaamisen yhä useamman ulottuville.
Opinnäytetyö ei pyri olemaan opas Unityn käyttöön vaan opinnäytetyön pääpaino on mobiililaitteiden näytön käytössä ja näytön erikoispiirteissä.
Aluksi esittelen työkalut, joita tarvitsee, että Unitylla voi tehdä pelejä Androidille sekä hieman kosketusnäytön erityispiirteitä. Opinnäytetyössäni selvitin, kuinka näiden mobiililaitteiden näyttöä pystyy ohjaamaan ja kuinka pelin tekeminen eroaa perinteisesti tietokoneelle tapahtuvasta peliohjelmoinnista Unitylla. Pyrin myös selvittämään, kuinka paljon Unityn valmiit mobiilipaketit helpottavat pelien tekemistä.
Käytännön toteutuksena tein yksinkertaisen sivusta kuvatun pelin Unityllä, jossa ei ole käytetty muita Unityn valmispaketteja kuin primitiivisiä muotoja sekä materiaaleja. Toteutuksen pohjalta pitäisi olla mahdollista luoda oma peli, mutta ohjeisiin joutuu mahdollisesti tekemään pieniä muutoksia riippuen käyttöjärjestelmästä jota käyttää.
Opinnäytetyö ei pyri olemaan opas Unityn käyttöön vaan opinnäytetyön pääpaino on mobiililaitteiden näytön käytössä ja näytön erikoispiirteissä.
Aluksi esittelen työkalut, joita tarvitsee, että Unitylla voi tehdä pelejä Androidille sekä hieman kosketusnäytön erityispiirteitä. Opinnäytetyössäni selvitin, kuinka näiden mobiililaitteiden näyttöä pystyy ohjaamaan ja kuinka pelin tekeminen eroaa perinteisesti tietokoneelle tapahtuvasta peliohjelmoinnista Unitylla. Pyrin myös selvittämään, kuinka paljon Unityn valmiit mobiilipaketit helpottavat pelien tekemistä.
Käytännön toteutuksena tein yksinkertaisen sivusta kuvatun pelin Unityllä, jossa ei ole käytetty muita Unityn valmispaketteja kuin primitiivisiä muotoja sekä materiaaleja. Toteutuksen pohjalta pitäisi olla mahdollista luoda oma peli, mutta ohjeisiin joutuu mahdollisesti tekemään pieniä muutoksia riippuen käyttöjärjestelmästä jota käyttää.