Työelämän integrointi motivaatiotekijänä opetuksessa
Hoisko, Timo; Hautala, Miika; Stenbäck, Camilla (2013)
Hoisko, Timo
Hautala, Miika
Stenbäck, Camilla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219543
Tiivistelmä
Työelämän integrointi opetukseen motivaatiotekijänä on sekä aikuiskouluille että ammattikorkeakouluille välttämätön edellytys. Opettajien ja opiskelijoiden mielenkiinnon virittäminen ja ylläpitäminen voi kuitenkin olla hyvin haastavaa. Työelämän ja koulutuksen yhdistämisessä opettajalla on merkittävä rooli. Jos opettajan työelämäjaksot jäävät vähälle, tai niitä ei ole ollenkaan, saattaa opetuksesta muodostua hyvin kankeaa ja teoreettista. Yksi keskeinen haaste on se, että työelämälähtöisen koulutuksen kehittäminen kaipaa konkreettista toimintasuunnitelmaa.
Tavoitteemme oli hankkia teemahaastatteluiden avulla tietoa ilmiöstä nimeltä työelämän integrointi opetukseen ja selvittää sen vaikutusta opettajien ja opiskelijoiden motivaatioon. Haastattelut toteutettiin sekä keväällä että syksyllä 2013. Haastatteluihin osallistui kolme asiantuntijaa joilla on erilaista kokemusta ja omaa näkemystä työelämän integroinnista opiskeluun. Näiden lisäksi haastateltiin neljää opiskelijaa.
Haastateltavien mielestä työelämän integroinnilla tarkoitetaan aitoja ja todellisia projekteja, jossa on selkeät oppimistavoitteet ja aidot tarpeet mukana. Haasteet jotka opiskelijoiden mielestä ovat tulleet esiin, ovat mm. olleet ajanhallinta toimeksiantojen toteutuksessa sekä opettajan sitoutumisen ja ohjaamisen puute. Yhtenä kehittämisehdotuksena siitä kuinka työelämää voisi integroida opetukseen, nousi esille foorumityyppinen toiminta jossa markkinointia voisi tapahtua yritysten ja opiskelijoiden välillä.
Tavoitteemme oli hankkia teemahaastatteluiden avulla tietoa ilmiöstä nimeltä työelämän integrointi opetukseen ja selvittää sen vaikutusta opettajien ja opiskelijoiden motivaatioon. Haastattelut toteutettiin sekä keväällä että syksyllä 2013. Haastatteluihin osallistui kolme asiantuntijaa joilla on erilaista kokemusta ja omaa näkemystä työelämän integroinnista opiskeluun. Näiden lisäksi haastateltiin neljää opiskelijaa.
Haastateltavien mielestä työelämän integroinnilla tarkoitetaan aitoja ja todellisia projekteja, jossa on selkeät oppimistavoitteet ja aidot tarpeet mukana. Haasteet jotka opiskelijoiden mielestä ovat tulleet esiin, ovat mm. olleet ajanhallinta toimeksiantojen toteutuksessa sekä opettajan sitoutumisen ja ohjaamisen puute. Yhtenä kehittämisehdotuksena siitä kuinka työelämää voisi integroida opetukseen, nousi esille foorumityyppinen toiminta jossa markkinointia voisi tapahtua yritysten ja opiskelijoiden välillä.