Vaiheittain etenevät työohjeet työsaliopetuksen apuna
Aine, Jari (2013)
Aine, Jari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520146
Tiivistelmä
Ammatillisessa oppilaitoksessa monet opiskelijat kärsivät erilaisista vaikeuksista. Masennus ja toiminnanohjauksen vaikeudet ovat yleisiä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää opiskelua helpottavaa oppimateriaalia. Kuuden keskeisen harjoitustyön työohjeet muunnettiin vaiheittain eteneviksi kuvallisiksi työohjeiksi käytettäväksi tietokoneella. Vaiheittain etenevät ohjeet perustustuvat strukturoituun opetukseen. Esikuvan niille voidaan katsoa olevan PCS™ -symbolein toteutetut sosiaaliset kuvatarinat ja TEACCH -menetelmässä käytetty koriopetus. Opinnäytetyössä perehdyttiin Struktuuria opetukseen -kirjan 11 osa-alueeseen. Työ sisälsi toimintatutkimuksen ensimmäisen vuoden automaatiotekniikan-opiskelijoiden asennustekniikan kurssin yhteydessä. Siinä kerättiin tietoa siitä, miten oppilaat hyötyvät vaiheittain etenevistä työohjeista. Vaiheittain etenevistä työohjeista tehtiin käytettävyyskysely. Lisäksi tutkittiin opiskelijoiden taidollinen ja tiedollisen taso suhteessa aiempiin vuosikursseihin. Tutkimuksen aineisto saatiin opiskelijoilta kyselylomakkeella ja kurssin arvioitavista kokeista. Saadut vastaukset analysoitiin tunnuslukuja, kuten summakeskiarvoa ja prosenttiosuuksia, hyväksikäyttäen. Toimintatutkimuksessa selvitettiin myös asennustekniikan kurssin toimivuus näillä 11 osa-alueella.
Kaikki opiskelijat ottivat käyttöön vaiheittain etenevät työohjeet. Opiskelijat käyttivät niitä työpisteellään olevilta tietokoneilta. Kaikki opiskelijat kokivat ne hyödylliseksi opetuksen tukena ja toivoivat samanlaisia ohjeita myös muihin aiheisiin. Opiskelijoille suoritetun kyselyn perusteella saatiin havainto kurssin erinomaisesta onnistumisesta. Erityisen hyvästä onnistumisesta kertoi henkilösuhteisiin ja luokan emotionaaliseen ilmapiiriin liittyvät vastaukset. Luokassa vallitsi opiskelijoiden välillä hyvä yhteishenki. Kyselyssä saatuja vastauksia analysoimalla löydettiin opiskelijan lähtötason ja oppimistahdin huomioon ottamisen korreloivan vahvasti keskenään. Tulevaisuudessa tulee opiskelijan lähtötasoon kiinnittää enemmän huomiota.
Oppilaitoksella voi olla mahdollisuus auttaa opiskelijaa huomioimalla hänen lähtötasonsa ja voimavaransa. Vaiheittain eteneviä työohjeita käyttämällä voivat opiskelijat saada onnistumisen kokemuksen. Onnistumisen kokemukset lisäävät hyvää oloa ja itsevarmuutta. Ryhmässä olevat kaverit ja välittävä ryhmänohjaaja suojaavat myös opiskelijan mielenterveyttä. Ammatillisessa koulutuksessa tulisikin kiinnittää huomiota erityisesti opiskelijoiden ryhmäyttämiseen ja opiskeluilmapiiriin. Ne tuovat opiskelijoille viihtyisyyttä ja vähentävät keskeytyksiä.
Kaikki opiskelijat ottivat käyttöön vaiheittain etenevät työohjeet. Opiskelijat käyttivät niitä työpisteellään olevilta tietokoneilta. Kaikki opiskelijat kokivat ne hyödylliseksi opetuksen tukena ja toivoivat samanlaisia ohjeita myös muihin aiheisiin. Opiskelijoille suoritetun kyselyn perusteella saatiin havainto kurssin erinomaisesta onnistumisesta. Erityisen hyvästä onnistumisesta kertoi henkilösuhteisiin ja luokan emotionaaliseen ilmapiiriin liittyvät vastaukset. Luokassa vallitsi opiskelijoiden välillä hyvä yhteishenki. Kyselyssä saatuja vastauksia analysoimalla löydettiin opiskelijan lähtötason ja oppimistahdin huomioon ottamisen korreloivan vahvasti keskenään. Tulevaisuudessa tulee opiskelijan lähtötasoon kiinnittää enemmän huomiota.
Oppilaitoksella voi olla mahdollisuus auttaa opiskelijaa huomioimalla hänen lähtötasonsa ja voimavaransa. Vaiheittain eteneviä työohjeita käyttämällä voivat opiskelijat saada onnistumisen kokemuksen. Onnistumisen kokemukset lisäävät hyvää oloa ja itsevarmuutta. Ryhmässä olevat kaverit ja välittävä ryhmänohjaaja suojaavat myös opiskelijan mielenterveyttä. Ammatillisessa koulutuksessa tulisikin kiinnittää huomiota erityisesti opiskelijoiden ryhmäyttämiseen ja opiskeluilmapiiriin. Ne tuovat opiskelijoille viihtyisyyttä ja vähentävät keskeytyksiä.