ASENNETTA JA RAKKAUTTA : Diakoninen ote kirkon varhaiskasvatuksen ja perhetyön koulutuksessa
Heinonen, Hannele (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917382
Tiivistelmä
Heinonen, Hannele. Asennetta ja rakkautta. Diakoninen ote kirkon varhaiskasvatuksen ja perhetyön koulutuksessa. Syksy 2013, 71s., 4 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diakoninen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusala, sosionimi (AMK), kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella koulutusmateriaalia diakonisesta otteesta kirkon varhaiskasvatuksessa ja perhetyössä. Aiheesta toteutettiin oppitunnit Oulun diakoniaopiston, Ylitornion yksikön opiskelijoille, jotka suorittavat lapsi- ja perhetyön perustutkintoa. Oppituntien tarkoituksena oli perehdyttää opiskelijoita siihen, kuinka jokainen voisi käyttää diakonista työotetta omassa työssään ja miksi diakonisen työotteen käyttäminen olisi tarpeellista.
Oppituntien sisältö on koottu kirkon varhaiskasvatuksen ja diakonian kirjallisuudesta, sekä asiantuntijoiden luentojen avulla. Työtäni ovat ohjanneet työelämän yhteistyökumppanit ja asiantuntijat. Oppitunnit on koottu dioiksi Power Point –ohjelmalla. Lisäksi oppitunteihin liittyy keskustelua ja ryhmässä pohdittavia kokonaisuuksia. Opiskelijat ja heidän opettajansa toimivat koeyleisönä ja antoivat materiaalista ja toteutuksesta palautetta sekä parannusehdotuksia jatkotyöstöä varten. Opinnäytetyön raportissa perehdytään diakonisen työotteen teoreettisiin lähtökohtiin ja opinnäytetyön prosessiin sekä kuvataan oppitunnin suunnittelua, toteutusta ja siitä saatua palautetta.
Diakoninen ote on Jeesuksen esimerkin seuraamista ja toisista huolehtimista ja ehdotonta rakkautta. Diakoninen ote pitää yllä oikeaa asennetta, niin että me haluamme kohdata ja me osaamme kohdata heitä, jotka apua tarvitsevat, myös kirkon varhaiskasvatuksessa ja perhetyössä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diakoninen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusala, sosionimi (AMK), kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella koulutusmateriaalia diakonisesta otteesta kirkon varhaiskasvatuksessa ja perhetyössä. Aiheesta toteutettiin oppitunnit Oulun diakoniaopiston, Ylitornion yksikön opiskelijoille, jotka suorittavat lapsi- ja perhetyön perustutkintoa. Oppituntien tarkoituksena oli perehdyttää opiskelijoita siihen, kuinka jokainen voisi käyttää diakonista työotetta omassa työssään ja miksi diakonisen työotteen käyttäminen olisi tarpeellista.
Oppituntien sisältö on koottu kirkon varhaiskasvatuksen ja diakonian kirjallisuudesta, sekä asiantuntijoiden luentojen avulla. Työtäni ovat ohjanneet työelämän yhteistyökumppanit ja asiantuntijat. Oppitunnit on koottu dioiksi Power Point –ohjelmalla. Lisäksi oppitunteihin liittyy keskustelua ja ryhmässä pohdittavia kokonaisuuksia. Opiskelijat ja heidän opettajansa toimivat koeyleisönä ja antoivat materiaalista ja toteutuksesta palautetta sekä parannusehdotuksia jatkotyöstöä varten. Opinnäytetyön raportissa perehdytään diakonisen työotteen teoreettisiin lähtökohtiin ja opinnäytetyön prosessiin sekä kuvataan oppitunnin suunnittelua, toteutusta ja siitä saatua palautetta.
Diakoninen ote on Jeesuksen esimerkin seuraamista ja toisista huolehtimista ja ehdotonta rakkautta. Diakoninen ote pitää yllä oikeaa asennetta, niin että me haluamme kohdata ja me osaamme kohdata heitä, jotka apua tarvitsevat, myös kirkon varhaiskasvatuksessa ja perhetyössä.