Perehdytysopas vastaanoton työntekijöille Best Western Spahotel Casinolle
Heiskanen, Marja (2013)
Heiskanen, Marja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319732
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda perehdytysopas Best Western Spahotel Casinon vastaanot-toon. Perehdytysoppaan tehtävänä on toimia tukena uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Oppaan tarkoitus on myös auttaa uutta työntekijää tutustumaan yritykseen ja sen toimintamalleihin paremmin, jotta siirtymä itsenäiseen työskentelyyn voisi tapahtua nopeammin. Tavoitteena oli tehdä perehdytysop-paasta mahdollisimman kattava mutta samalla myös helppokäyttöinen ja selkeä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Best Western Spahotel Casinolle ja luonteeltaan se on toiminnallinen. Työ koostuu opinnäytetyöraportista sekä perehdytysoppaasta. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu perehdyttämiseen liittyvistä aihepiireistä. Teoriassa lähdetään liikkeelle rekrytoinnista ja edetään perehdyttämisen kautta työnopastukseen. Perehdyttäminen on pääosassa teorian suhteen ja siinä tarkastellaan perehdytystä ja perehdyttäjiä käsitteestä toteuttamiseen.
Työn tutkimusosuus toteutettiin kirjallisina kyselyinä sekä teemahaastatteluina. Työtä varten haastattelin kolmea vastaanoton työntekijää sekä toteutin kirjallisen kyselyn seitsemälle kesätyöntekijälle. Tutkimusten avulla pyrin muodostamaan kuvan rekrytoinnin, perehdyttämisen ja työnopastuksen nykytilasta sekä niiden kehittämistarpeista. Tuloksia käytettiin hyödyksi myös opasta luodessa. Opas sisältää yrityksen esittelyn, yrityksen toimintatavat ja odotukset, työvuorojen tehtävät sekä tiivistetyn version perehdyttämisen tarkastuslistasta.
Työn tuotoksena tehty perehdytysopas Casinon vastaanottoon on tarpeellinen, sillä siellä ei ennestään ole vastaavaa opasta. Perehdytysoppaan merkittävin tavoite on kehittää Casinolla tapahtuvaa perehdyttä-mistä ja sen laatua. Tarkoituksena on, että opasta tullaan pitämään ajan tasalla ja, että se tulee jatkossa olemaan osa kaikkien vastaanoton työntekijöiden perehdyttämistä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Best Western Spahotel Casinolle ja luonteeltaan se on toiminnallinen. Työ koostuu opinnäytetyöraportista sekä perehdytysoppaasta. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu perehdyttämiseen liittyvistä aihepiireistä. Teoriassa lähdetään liikkeelle rekrytoinnista ja edetään perehdyttämisen kautta työnopastukseen. Perehdyttäminen on pääosassa teorian suhteen ja siinä tarkastellaan perehdytystä ja perehdyttäjiä käsitteestä toteuttamiseen.
Työn tutkimusosuus toteutettiin kirjallisina kyselyinä sekä teemahaastatteluina. Työtä varten haastattelin kolmea vastaanoton työntekijää sekä toteutin kirjallisen kyselyn seitsemälle kesätyöntekijälle. Tutkimusten avulla pyrin muodostamaan kuvan rekrytoinnin, perehdyttämisen ja työnopastuksen nykytilasta sekä niiden kehittämistarpeista. Tuloksia käytettiin hyödyksi myös opasta luodessa. Opas sisältää yrityksen esittelyn, yrityksen toimintatavat ja odotukset, työvuorojen tehtävät sekä tiivistetyn version perehdyttämisen tarkastuslistasta.
Työn tuotoksena tehty perehdytysopas Casinon vastaanottoon on tarpeellinen, sillä siellä ei ennestään ole vastaavaa opasta. Perehdytysoppaan merkittävin tavoite on kehittää Casinolla tapahtuvaa perehdyttä-mistä ja sen laatua. Tarkoituksena on, että opasta tullaan pitämään ajan tasalla ja, että se tulee jatkossa olemaan osa kaikkien vastaanoton työntekijöiden perehdyttämistä.