Vanhempi-lapsisuhteen tukeminen taidelähtöisin menetelmin avoimessa päiväkodissa
Forssén, Sonja; Viitanen, Heidi (2013)
Forssén, Sonja
Viitanen, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217848
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Forssén, Sonja & Viitanen, Heidi. Vanhempi-lapsisuhteen tukeminen taidelähtöisin menetelmin avoimessa päiväkodissa. Syksy 2013, 80 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka tukea vanhemmuutta ja vanhempi-lapsisuhdetta taidelähtöisin menetelmin avoimessa päiväkodissa. Lisäksi tarkoituksena oli tehdä opas yksinkertaisista ja toimivista askarteluista kenen tahansa lasten kanssa toimivan käyttöön. Tarve tämänkaltaiselle opinnäytetyölle tuli avoimen päiväkodin henkilökunnalta ja vanhempien tarpeesta. Suunnittelimme ja toteutimme avoimessa päiväkodissa neljä askartelukertaa, joissa kannustimme vanhempia tekemään kädentaitoja yhdessä lastensa kanssa myös kotona. Havainnoimme askartelukertoja ja keräsimme palautetta opinnäytetyötä ja opasta varten. Askartelukerroilla ja oppaan avulla halusimme rohkaista lasta ilmaisemaan itseään vapaasti ja pelotta, kehittää lapsen ja vanhemman itsetuntoa sekä antaa vanhemmille uusia ideoita ja välineitä lapsen kanssa yhdessä tekemiseen.
Aineistona empiiriseen tutkimukseen käytimme vanhemmilta saatuja palautekyselyitä, omia havainnointipäiväkirjojamme sekä keskusteluja vanhempien, lasten ja avoimen päiväkodin ohjaajien sekä kunnan avoimen varhaiskasvatuksen ohjaajan kanssa. Vanhempi-lapsisuhteen tukemisen menetelminä toimivat avoin ryhmä sekä taidelähtöiset menetelmät. Tiedonkeruumenetelminä käytimme ryhmätilanteiden havainnointia sekä oppimispäiväkirjoja. Pidimme havaintopäiväkirjaa askartelujen aikana niin, että toisella oli päävastuu ohjaamisesta ja toisella havainnoinnista. Keskustelimme vanhempien ja lasten kanssa perheiden arjesta ja askartelun merkityksestä siinä. Keräsimme viimeisen askartelukerran jälkeen yleistä kirjallista palautetta kaikista askartelukerroista. Lisäksi dokumentoimme askarteluja valokuvaamalla. Pyysimme vanhemmilta kirjallisen luvan lapsen ja lapsen töiden kuvaamiseen ja julkaisuun.
Vanhempien palautteista tärkeimpinä näkökulmina esille nousivat yhdessäolon merkitys, yhdessä tekeminen sekä askartelujen helppous ja kotona toteuttamisen mahdollisuudet. Teoreettisen viitekehyksen kautta selvisi, että taidelähtöisten menetelmien avulla pystytään tukemaan vanhempaa vahvistamaan lapsensa itsetuntoa. Myös lapsen sosiaaliset ja motoriset taidot kehittyvät. Avoimessa päiväkodissa vanhempien ammatillinen tukeminen perustuu vertaistukeen, palveluohjaukseen sekä asiakkaan ja tämän tarpeiden yksilölliseen kohtaamiseen. Empiiristen kokemusten ja teorian kautta huomasimme, että vahvistamalla vanhemman itsetuntoa, vanhemmuutta ja rohkeutta toimia, vanhempi voi heijastaa omat voimavaransa lapsen kasvatukseen.
Asiasanat: vanhempi-lapsisuhde, vanhemmuuden tukeminen, kiintymyssuhdeteoria, avoin päiväkoti, taidelähtöiset menetelmät
Forssén, Sonja & Viitanen, Heidi. Vanhempi-lapsisuhteen tukeminen taidelähtöisin menetelmin avoimessa päiväkodissa. Syksy 2013, 80 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka tukea vanhemmuutta ja vanhempi-lapsisuhdetta taidelähtöisin menetelmin avoimessa päiväkodissa. Lisäksi tarkoituksena oli tehdä opas yksinkertaisista ja toimivista askarteluista kenen tahansa lasten kanssa toimivan käyttöön. Tarve tämänkaltaiselle opinnäytetyölle tuli avoimen päiväkodin henkilökunnalta ja vanhempien tarpeesta. Suunnittelimme ja toteutimme avoimessa päiväkodissa neljä askartelukertaa, joissa kannustimme vanhempia tekemään kädentaitoja yhdessä lastensa kanssa myös kotona. Havainnoimme askartelukertoja ja keräsimme palautetta opinnäytetyötä ja opasta varten. Askartelukerroilla ja oppaan avulla halusimme rohkaista lasta ilmaisemaan itseään vapaasti ja pelotta, kehittää lapsen ja vanhemman itsetuntoa sekä antaa vanhemmille uusia ideoita ja välineitä lapsen kanssa yhdessä tekemiseen.
Aineistona empiiriseen tutkimukseen käytimme vanhemmilta saatuja palautekyselyitä, omia havainnointipäiväkirjojamme sekä keskusteluja vanhempien, lasten ja avoimen päiväkodin ohjaajien sekä kunnan avoimen varhaiskasvatuksen ohjaajan kanssa. Vanhempi-lapsisuhteen tukemisen menetelminä toimivat avoin ryhmä sekä taidelähtöiset menetelmät. Tiedonkeruumenetelminä käytimme ryhmätilanteiden havainnointia sekä oppimispäiväkirjoja. Pidimme havaintopäiväkirjaa askartelujen aikana niin, että toisella oli päävastuu ohjaamisesta ja toisella havainnoinnista. Keskustelimme vanhempien ja lasten kanssa perheiden arjesta ja askartelun merkityksestä siinä. Keräsimme viimeisen askartelukerran jälkeen yleistä kirjallista palautetta kaikista askartelukerroista. Lisäksi dokumentoimme askarteluja valokuvaamalla. Pyysimme vanhemmilta kirjallisen luvan lapsen ja lapsen töiden kuvaamiseen ja julkaisuun.
Vanhempien palautteista tärkeimpinä näkökulmina esille nousivat yhdessäolon merkitys, yhdessä tekeminen sekä askartelujen helppous ja kotona toteuttamisen mahdollisuudet. Teoreettisen viitekehyksen kautta selvisi, että taidelähtöisten menetelmien avulla pystytään tukemaan vanhempaa vahvistamaan lapsensa itsetuntoa. Myös lapsen sosiaaliset ja motoriset taidot kehittyvät. Avoimessa päiväkodissa vanhempien ammatillinen tukeminen perustuu vertaistukeen, palveluohjaukseen sekä asiakkaan ja tämän tarpeiden yksilölliseen kohtaamiseen. Empiiristen kokemusten ja teorian kautta huomasimme, että vahvistamalla vanhemman itsetuntoa, vanhemmuutta ja rohkeutta toimia, vanhempi voi heijastaa omat voimavaransa lapsen kasvatukseen.
Asiasanat: vanhempi-lapsisuhde, vanhemmuuden tukeminen, kiintymyssuhdeteoria, avoin päiväkoti, taidelähtöiset menetelmät