Lapsen osallisuuden tukeminen lastensuojeluyksikön arjessa
Osala, Miia (2013)
Osala, Miia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520272
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin lastensuojeluyksikköön sijoitettujen lasten osallisuutta arkisessa elämässä. Osallisuus on ajankohtainen teema, johon on kiinnitetty huomiota laeissa ja sosiaalialan suosituksissa. Osallisuuteen vaikuttavat monet eri tekijät ja kokemuksena se on lapselle aina hyvin henkilökohtainen. Osallisuus on aktiviteettia ja tukea, joka on lapsen omaa kokemaa. Opinnäytetyö keskittyy lapsen näkökulmaan, koska osallisuus käsitteenä on kohdistettu lapsiin.
Tutkimus sijoittuu lasten nykyiseen tilanteeseen. Se suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja teemahaastatteluita käyttäen. Haastatellut henkilöt olivat lastensuojeluyksikössä asuvia lapsia, joiden lisäksi haastattelin myös yksikön työntekijää. Käytössäni oli myös muuta materiaalia, asiakirja-aineistoa joka on tuotettu lastensuojeluyksikössä lasten toimesta. Asiakirjat olivat kokouksista, joita lapset pitävät tuodakseen epäkohtia esille ja saadakseen äänensä kuuluviin.
Tutkimuksesta saadut tulokset erosivat osittain. Tähän vaikutti varmasti haastateltavien omat kokemukset ja mielipiteet. Lapsilla vastauksiin vaikutti sijoituksen pituus ja viimeaikaiset tapahtumat. Lasten tilanne osallisuuden näkökulmasta vaikutti hyvältä, niin yksilötasolla kuin ryhmässä. Tutkimus osoitti, että lapsella on pääsääntöisesti mahdollisuus vaikuttaa omiin asioihinsa, jota myös tutkimusmateriaali tuki hyvin vahvasti. Lapset tulevat myös kuulluksi ja ymmärretyksi aikuisten ihmisten toimesta. Lapsille annettiin vaikutusvaltaa ja mahdollisuuksia tuoda oma mielipiteensä julki. Haastateltavien vastaukset erosivat osittain. Tähän vaikutti varmasti haastateltavien omat kokemukset ja mielipiteet. Lapsilla vastauksiin vaikutti sijoituksen pituus ja viimeaikaiset tapahtumat. Lasten tilanne osallisuuden näkökulmasta vaikutti hyvältä, niin yksilötasolla kuin ryhmässä. He kokivat elävänsä turvallisten aikuisten keskellä ja että lapsia kuullaan ja ymmärretään. Lapsille annettiin vaikutusvaltaa ja mahdollisuuksia tuoda oma mielipiteensä julki.
Tutkimus sijoittuu lasten nykyiseen tilanteeseen. Se suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja teemahaastatteluita käyttäen. Haastatellut henkilöt olivat lastensuojeluyksikössä asuvia lapsia, joiden lisäksi haastattelin myös yksikön työntekijää. Käytössäni oli myös muuta materiaalia, asiakirja-aineistoa joka on tuotettu lastensuojeluyksikössä lasten toimesta. Asiakirjat olivat kokouksista, joita lapset pitävät tuodakseen epäkohtia esille ja saadakseen äänensä kuuluviin.
Tutkimuksesta saadut tulokset erosivat osittain. Tähän vaikutti varmasti haastateltavien omat kokemukset ja mielipiteet. Lapsilla vastauksiin vaikutti sijoituksen pituus ja viimeaikaiset tapahtumat. Lasten tilanne osallisuuden näkökulmasta vaikutti hyvältä, niin yksilötasolla kuin ryhmässä. Tutkimus osoitti, että lapsella on pääsääntöisesti mahdollisuus vaikuttaa omiin asioihinsa, jota myös tutkimusmateriaali tuki hyvin vahvasti. Lapset tulevat myös kuulluksi ja ymmärretyksi aikuisten ihmisten toimesta. Lapsille annettiin vaikutusvaltaa ja mahdollisuuksia tuoda oma mielipiteensä julki. Haastateltavien vastaukset erosivat osittain. Tähän vaikutti varmasti haastateltavien omat kokemukset ja mielipiteet. Lapsilla vastauksiin vaikutti sijoituksen pituus ja viimeaikaiset tapahtumat. Lasten tilanne osallisuuden näkökulmasta vaikutti hyvältä, niin yksilötasolla kuin ryhmässä. He kokivat elävänsä turvallisten aikuisten keskellä ja että lapsia kuullaan ja ymmärretään. Lapsille annettiin vaikutusvaltaa ja mahdollisuuksia tuoda oma mielipiteensä julki.