Saksan mainosmarkkinoiden kartoitus
Juhantalo, Turo (2013)
Juhantalo, Turo
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419966
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yritys X:n toimeksiantona ja työn tavoitteena oli selvittää luovan alan pk-yrityksen mahdollisuuksia kansainvälistyä Saksan markkinoille. Yritys X on suomalainen mainostuotantoyhtiö, joka valmistaa mainoselokuvia, yrityselokuvia ja printtimainoksia. Yrityksellä ei ole aikaisempaa kansainvälistä kokemusta, mutta kansainvälistyminen on strategisena tavoitteena. Työn tavoitteena oli laatia kehitysehdotuksia kansainvälistymishankkeen eteenpäinviemiseksi ja selvittää Saksan mainoselokuvamarkkinoiden erityispiirteitä.
Työ tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena hyödyntämällä erilaisia raportteja ja julkaisuja. Päätiedonhakukanavana käytettiin internetiä sekä tutkimusaiheeseen liit-tyvää kirjallisuutta. Tutkimuksen yhteydessä myös haastateltiin yrityksen johtoa. Työn tietoperusta muodostuu kansainvälistymisoperaatioiden ja markkina-alueen analyysin teorioista.
Saksa on mainosmarkkina-alueena erittäin potentiaalinen, koska Saksa on Euroo-pan suurin kansantalous ja siellä käytetään lähes 30 miljardia euroa vuodessa mai-nontaan. Markkinan haasteena uudelle ulkomaiselle yrittäjälle on kuitenkin kova kilpailu ja vahvat paikalliset yritykset, joilla on pitkät olemassa olevat asiakassuh-teet. Asiakas- ja kilpailija-analyyseissä on kuitenkin keskitytty alan merkittävim-piin yrityksiin, koska niiden joukkoon myös yritys X tähtää.
Työn lopputuloksena syntyi markkina-alueen, tärkeimpien asiakkaiden ja kilpailijoiden analyysi, joka kokoaa liiketoimintaympäristön tärkeimmät tekijät yhteen ja mahdollistaa jatkokehitysehdotusten eteenpäinviemisen. Saksan markkina-alue osoittautui suureksi, mutta kovin kilpailluksi. Taloudellisesta näkökulmasta Saksa on vakaa huipputeknologiapainotteinen alue, jolla on selkeä kasvusuunta Euroopan heikoista talousnäkymistä huolimatta. Mahdollisuus suomalaisen palveluosaamisen viennille on olemassa.
Työ tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena hyödyntämällä erilaisia raportteja ja julkaisuja. Päätiedonhakukanavana käytettiin internetiä sekä tutkimusaiheeseen liit-tyvää kirjallisuutta. Tutkimuksen yhteydessä myös haastateltiin yrityksen johtoa. Työn tietoperusta muodostuu kansainvälistymisoperaatioiden ja markkina-alueen analyysin teorioista.
Saksa on mainosmarkkina-alueena erittäin potentiaalinen, koska Saksa on Euroo-pan suurin kansantalous ja siellä käytetään lähes 30 miljardia euroa vuodessa mai-nontaan. Markkinan haasteena uudelle ulkomaiselle yrittäjälle on kuitenkin kova kilpailu ja vahvat paikalliset yritykset, joilla on pitkät olemassa olevat asiakassuh-teet. Asiakas- ja kilpailija-analyyseissä on kuitenkin keskitytty alan merkittävim-piin yrityksiin, koska niiden joukkoon myös yritys X tähtää.
Työn lopputuloksena syntyi markkina-alueen, tärkeimpien asiakkaiden ja kilpailijoiden analyysi, joka kokoaa liiketoimintaympäristön tärkeimmät tekijät yhteen ja mahdollistaa jatkokehitysehdotusten eteenpäinviemisen. Saksan markkina-alue osoittautui suureksi, mutta kovin kilpailluksi. Taloudellisesta näkökulmasta Saksa on vakaa huipputeknologiapainotteinen alue, jolla on selkeä kasvusuunta Euroopan heikoista talousnäkymistä huolimatta. Mahdollisuus suomalaisen palveluosaamisen viennille on olemassa.