Pietarin ja Moskovan alueella toimivien pyörämatkailuyritysten tarjoamat pyörämatkat
Khlebova, Ekaterina (2013)
Khlebova, Ekaterina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada mahdollisimman monipuolista tietoa Pietarin ja Moskovan alueella toimivien pyörämatkailuyritysten pyörämatkatarjonnasta. Tutkimuksessa otettiin huomioon myös muutama aktiviteettiyritys, jonka tarjonnassa ei ollut pyöräilytuotteita. Venäläisen pyörämatkailun profilointi auttaa kehittämään Suomen pyörämatkailupalveluiden tuotteistamista ja markkinointia venäläisille asiakkaille.
Selvitettäviä tutkimusasioita olivat Pietarin ja Moskovan alueella toimivat jakelukanavat (matkanjärjestäjät ja pyöräilykerhot ja -klubit), järjestettävien matkojen luonne (muun muassa miten pitkiä, millaiset matkaohjelmat, mitä palveluita sisältyy, yksittäisille matkailijoille vai ryhmille, teemat ja sisällöt), matkojen markkinointi (missä markkinoidaan, millaista reitti-informaatiota matkalle annetaan) sekä tulevaisuuden potentiaali eli matkanjärjestäjien arvio Suomessa tarjolla olevien tuotteiden menestymisestä markkinoilla. Yrityksiltä, jotka eivät myy pyörämatkoja selvitettiin, mitä tuotetteita ne tarjoavat, olisivatko ne kiinnostuneita lisäämään tuotevalikoimaan pyörämatkoja ja tekemään yhteistyötä Suomen kanssa.
Työ tehtiin Outdoors Finland Etelä -hankkeelle, jonka toteuttajana toimii Lahden ammattikorkeakoulu. Työ oli luonteeltaan tutkimuksellinen ja työn tuloksena kyselyn ja haastatteluiden avulla saatiin 10 vastausta. Tuloksista kävi ilmi, että kyselyyn osallistuneet yritykset näkevät Suomella olevan paljon potentiaalia pyörämatkailun kohteena. Vastauksissa mainittiin, että tietoa pyörämatkailusta pitäisi tuoda selkeämmin esille, esimerkiksi sinne, missä venäläiset yritykset markkinoivat omia tuotteitaan. Pyöräilypaketteja on kehitettävä sisältämään erilaisia palveluja, ja Venäjän alueella pitäisi olla luotettavia matkojen välittäjiä. Kiinnostavimpina tuotteina pidettiin parin päivän ja viikon matkapaketteja.
Selvitettäviä tutkimusasioita olivat Pietarin ja Moskovan alueella toimivat jakelukanavat (matkanjärjestäjät ja pyöräilykerhot ja -klubit), järjestettävien matkojen luonne (muun muassa miten pitkiä, millaiset matkaohjelmat, mitä palveluita sisältyy, yksittäisille matkailijoille vai ryhmille, teemat ja sisällöt), matkojen markkinointi (missä markkinoidaan, millaista reitti-informaatiota matkalle annetaan) sekä tulevaisuuden potentiaali eli matkanjärjestäjien arvio Suomessa tarjolla olevien tuotteiden menestymisestä markkinoilla. Yrityksiltä, jotka eivät myy pyörämatkoja selvitettiin, mitä tuotetteita ne tarjoavat, olisivatko ne kiinnostuneita lisäämään tuotevalikoimaan pyörämatkoja ja tekemään yhteistyötä Suomen kanssa.
Työ tehtiin Outdoors Finland Etelä -hankkeelle, jonka toteuttajana toimii Lahden ammattikorkeakoulu. Työ oli luonteeltaan tutkimuksellinen ja työn tuloksena kyselyn ja haastatteluiden avulla saatiin 10 vastausta. Tuloksista kävi ilmi, että kyselyyn osallistuneet yritykset näkevät Suomella olevan paljon potentiaalia pyörämatkailun kohteena. Vastauksissa mainittiin, että tietoa pyörämatkailusta pitäisi tuoda selkeämmin esille, esimerkiksi sinne, missä venäläiset yritykset markkinoivat omia tuotteitaan. Pyöräilypaketteja on kehitettävä sisältämään erilaisia palveluja, ja Venäjän alueella pitäisi olla luotettavia matkojen välittäjiä. Kiinnostavimpina tuotteina pidettiin parin päivän ja viikon matkapaketteja.