Markkinatilanteen vaikutukset X-pankin laina- ja sijoitustuotteisiin
Härkänen, Petteri (2013)
Härkänen, Petteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720382
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten eurokriisi on vaikuttanut X-pankin laina- ja sijoitustuotteisiin. Laina puolen tuotteissa käydään läpi miten hinnoittelu on muuttunut viimeisen 1,5 vuoden aikana ja miten luottopolitiikan kiristyminen on vaikuttanut henkilöasiakkaiden lainan saantiin ja miten vaikutukset näkyvät nykyisillä laina-asiakkailla.
Toinen tutkittava kohde on X-pankin sijoitustuotteet. Tarkoitus on käydä läpi eri sijoitustuotteet ja niiden tarkoitus. Mitä uusia tuotteita on kehitetty vastamaan asiakkaiden tarpeita ja miten asiakkaille saataisiin paras tuotto/hyöty nykyisessä markkinatilanteessa? Mitä vaikutuksia ja muutoksia on tapahtunut eri tuoteryhmien sisällä?
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä oli tarkoitus käyttää eri rahoitusalan teoksia ja pyrkiä tätä kautta saamaan käsitys siitä miten rahoitusmarkkinat toimivat ja miten eri suhdannetilanteet vaikuttavat juuri rahoituslaitosten toimintaan. Tuotekehitys on myös tärkeänä osana teoriaosuutta. Mitä tuotekehityksessä tulee ottaa huomioon? Miten markkinatilanne vaikuttaa tuotteisiin? Miten tuotteet segmentoidaan eri asiakasryhmille ja miten tuotteet differoidaan toisistaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu toteutettiin kahden sijoitusasiantuntijan, kolmen rahoitusasiantuntijan ja konttorinjohtajan haastatteluina. Haastatteluissa oli ennalta tehdyt kysymykset, mutta haastatelluille annettiin mahdollisuus vapaaseen keskusteluun haastateltavan mielestä tärkeistä asioista tutkimuksen kannalta.
Tutkimustulokset olivat hyvin selkeitä. Pankkialalla on tapahtunut isoja muutoksia viime vuosina. Rahan liikkuvuus markkinoilla on hiipunut. Rahoituksen saanti on vaikeutunut pankeilla. Tämä näkyy hintojen nousuna asiakkaille ja luottopolitiikan kiristymisenä. Sijoitustuotteissa muutos on näkynyt varallisuuden siirtymisenä turvallisiin tuotteisiin ja tämä on johtanut uusien tuotteiden kehitykseen, jotka vastaisivat paremmin muuttuneeseen markkinatilanteeseen.
Toinen tutkittava kohde on X-pankin sijoitustuotteet. Tarkoitus on käydä läpi eri sijoitustuotteet ja niiden tarkoitus. Mitä uusia tuotteita on kehitetty vastamaan asiakkaiden tarpeita ja miten asiakkaille saataisiin paras tuotto/hyöty nykyisessä markkinatilanteessa? Mitä vaikutuksia ja muutoksia on tapahtunut eri tuoteryhmien sisällä?
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä oli tarkoitus käyttää eri rahoitusalan teoksia ja pyrkiä tätä kautta saamaan käsitys siitä miten rahoitusmarkkinat toimivat ja miten eri suhdannetilanteet vaikuttavat juuri rahoituslaitosten toimintaan. Tuotekehitys on myös tärkeänä osana teoriaosuutta. Mitä tuotekehityksessä tulee ottaa huomioon? Miten markkinatilanne vaikuttaa tuotteisiin? Miten tuotteet segmentoidaan eri asiakasryhmille ja miten tuotteet differoidaan toisistaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruu toteutettiin kahden sijoitusasiantuntijan, kolmen rahoitusasiantuntijan ja konttorinjohtajan haastatteluina. Haastatteluissa oli ennalta tehdyt kysymykset, mutta haastatelluille annettiin mahdollisuus vapaaseen keskusteluun haastateltavan mielestä tärkeistä asioista tutkimuksen kannalta.
Tutkimustulokset olivat hyvin selkeitä. Pankkialalla on tapahtunut isoja muutoksia viime vuosina. Rahan liikkuvuus markkinoilla on hiipunut. Rahoituksen saanti on vaikeutunut pankeilla. Tämä näkyy hintojen nousuna asiakkaille ja luottopolitiikan kiristymisenä. Sijoitustuotteissa muutos on näkynyt varallisuuden siirtymisenä turvallisiin tuotteisiin ja tämä on johtanut uusien tuotteiden kehitykseen, jotka vastaisivat paremmin muuttuneeseen markkinatilanteeseen.