Kotona Suomessa? : Kemin lyseon lukion maahanmuuttajakoulutuksen oppilaiden sijoittuminen työelämään ja jatkokoulutukseen.
Moilanen, Kaisu-Reeta (2013)
Moilanen, Kaisu-Reeta
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus ja tavoitteet:
Opinnäytetyössäni olen tehnyt tutkimuksen Kemin lyseon lukion maahanmuuttajakoululle. Tutkimuksessa haluttiin selvittää mihin kotoutumiskoulutuksen vuosina 2010 – 2011 päättäneet maahanmuuttajat ovat sijoittuneet työelämän ja opintojen suhteen. Perehdyn myös maahanmuuttajien kotoutumiseen ja mitkä tekijät vaikuttavat kotoutumisen prosessiin.
Opinnäytetyön teoreettinen ja käsitteellinen osuus:
Teoriaosuudessa käsittelen maahanmuuttajien kotoutumista, pakolaisuutta, maahanmuuttoa Suomessa ja maahanmuuttajia Suomen työvoimana. Käsittelen opinnäytetyössä myös maahanmuuttajien kotoutumissuunnitelman eri vaiheita ja kotoutumis-koulutuksen polkuja ja esittelen opinnäytetyön yhteistyökumppanit.
Opinnäytetyön metodologia:
Tutkimusmenetelmänä käytin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Aineisto on kerätty kirjekyselymenetelmänä. Tutkimusjoukoksi valittiin vuosina 2010 – 2011 Kemin lyseon lukion maahanmuuttajakoulun päättäneet oppilaat. Tutkimusjoukosta rajattiin otos, johon valittiin valitut kurssit päättäneet opiskelijat. Kyselymenetelmänä käytettiin kirjekyselyä. Kyselyjä lähetettiin 109 kappaletta ja vastauksia palautui 58 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 53,2%.
Tulokset ja päätelmät:
Valtaosa kyselyyn vastanneista oli jatkanut maahanmuuttajakoulun jälkeen jatkokoulutukseen ja työelämään. Käytyjen kurssien määrällä ei ollut selkeää merkitystä jatkoon sijoittumiseen nähden. Kyselyssä olleiden avoimien kysymysten vastauksissa tuli erityisesti esiin vastaajien arvostus maahanmuuttajakoulun opettajien antamaan opetukseen ja kotoutumisen tukemiseen.
Opinnäytetyössäni olen tehnyt tutkimuksen Kemin lyseon lukion maahanmuuttajakoululle. Tutkimuksessa haluttiin selvittää mihin kotoutumiskoulutuksen vuosina 2010 – 2011 päättäneet maahanmuuttajat ovat sijoittuneet työelämän ja opintojen suhteen. Perehdyn myös maahanmuuttajien kotoutumiseen ja mitkä tekijät vaikuttavat kotoutumisen prosessiin.
Opinnäytetyön teoreettinen ja käsitteellinen osuus:
Teoriaosuudessa käsittelen maahanmuuttajien kotoutumista, pakolaisuutta, maahanmuuttoa Suomessa ja maahanmuuttajia Suomen työvoimana. Käsittelen opinnäytetyössä myös maahanmuuttajien kotoutumissuunnitelman eri vaiheita ja kotoutumis-koulutuksen polkuja ja esittelen opinnäytetyön yhteistyökumppanit.
Opinnäytetyön metodologia:
Tutkimusmenetelmänä käytin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Aineisto on kerätty kirjekyselymenetelmänä. Tutkimusjoukoksi valittiin vuosina 2010 – 2011 Kemin lyseon lukion maahanmuuttajakoulun päättäneet oppilaat. Tutkimusjoukosta rajattiin otos, johon valittiin valitut kurssit päättäneet opiskelijat. Kyselymenetelmänä käytettiin kirjekyselyä. Kyselyjä lähetettiin 109 kappaletta ja vastauksia palautui 58 kappaletta, jolloin vastausprosentti oli 53,2%.
Tulokset ja päätelmät:
Valtaosa kyselyyn vastanneista oli jatkanut maahanmuuttajakoulun jälkeen jatkokoulutukseen ja työelämään. Käytyjen kurssien määrällä ei ollut selkeää merkitystä jatkoon sijoittumiseen nähden. Kyselyssä olleiden avoimien kysymysten vastauksissa tuli erityisesti esiin vastaajien arvostus maahanmuuttajakoulun opettajien antamaan opetukseen ja kotoutumisen tukemiseen.