Matkailumarkkinointi kolmessa eri alueorganisaatiossa : Vertailututkimus Helsingin, Turun ja Tampereen matkailun alueorganisaatioiden matkailumarkkinoinnista
Pääkkönen, Minna (2013)
Pääkkönen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820390
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja vertailla kolmen eri matkailun alueorganisaation matkailumarkkinointia organisaatiolähtöisesti. Työn tavoitteena oli tutkia ja vertailla matkailun alueorganisaatioiden matkailumarkkinoinnin resursseja, organisoimista ja merkitystä. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy. Tredea Oy kehittää Pirkanmaan matkailua ja ylläpitää kaupunkiseudun vetovoimaisuutta. Tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli kartuttaa yritykselle tärkeää tietoa, jonka avulla voi kehittää matkailun markkinointia.
Kvalitatiivisen tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin Helsingin, Turun ja Tampereen matkailun alueorganisaatioiden edustajilta teemahaastattelun ja sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli puolistrukturoitu ja sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimus toimi esiselvityksenä, joka lähetettiin informanteille etukäteen ennen teemahaastattelua. Kyselytutkimuksen ja teemahaastattelurungon avulla tutkimuskohteet pääsivät tutustumaan tutkimuksen aihepiiriin. Tutkimuksen aineistoa kerättiin maalis- ja kesäkuun välisenä aikana. Teemahaastatteluita tehtiin sekä henkilökohtaisesti että puhelinhaastatteluina. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu matkailumarkkinointia koskevista teorioista ja matkailumarkkinoinnin kokonaiskuvan käsitteistöstä.
Tutkimuksen perusteella suurimmat erot matkailun alueorganisaatioiden välillä ilmenivät markkinointiin käytettävien resurssien määrässä, omistuspohjassa, rahoituskuvioissa ja erilaisena asemana markkinoilla. Eroavaisuuksista huolimatta matkailumarkkinoinnin organisointi ja toimenpiteet olivat varsin samanlaisia kaikilla matkailun alueorganisaatioilla.
Kvalitatiivisen tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin Helsingin, Turun ja Tampereen matkailun alueorganisaatioiden edustajilta teemahaastattelun ja sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli puolistrukturoitu ja sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimus toimi esiselvityksenä, joka lähetettiin informanteille etukäteen ennen teemahaastattelua. Kyselytutkimuksen ja teemahaastattelurungon avulla tutkimuskohteet pääsivät tutustumaan tutkimuksen aihepiiriin. Tutkimuksen aineistoa kerättiin maalis- ja kesäkuun välisenä aikana. Teemahaastatteluita tehtiin sekä henkilökohtaisesti että puhelinhaastatteluina. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu matkailumarkkinointia koskevista teorioista ja matkailumarkkinoinnin kokonaiskuvan käsitteistöstä.
Tutkimuksen perusteella suurimmat erot matkailun alueorganisaatioiden välillä ilmenivät markkinointiin käytettävien resurssien määrässä, omistuspohjassa, rahoituskuvioissa ja erilaisena asemana markkinoilla. Eroavaisuuksista huolimatta matkailumarkkinoinnin organisointi ja toimenpiteet olivat varsin samanlaisia kaikilla matkailun alueorganisaatioilla.