Kotisivukoneiden vertailu : Case Salong Zoppi
Kuusisto, Sonja (2013)
Kuusisto, Sonja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520153
Tiivistelmä
Kotisivukoneita on nykyään paljon kaikenlaisia. Tässä opinnäytetyössä halusin selvittää, mitä vaatimuksia nimenomaan kampaamoalan yritys asettaa kotisivukoneen käytettävyydelle. Arvioin ja vertailen neljää eri ilmaista kotisivukonetta. Vertailussa parhaimmaksi osoittautuvalla kotisivukoneella teen www-sivuston pienyrityksen tarpeisiin.
Ensin määrittelen ne ominaisuudet, joita kampaamoalan yritys tarvitsee kotisivukonepalveluun. Samalla määrittelen vaatimukset palvelun käytettävyydelle alan kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Tämän perusteella arvioin kotisivukoneet rekisteröitymällä erikseen jokaiseen neljään palveluun ja tekemällä niihin www-sivustoa. Arvioinnissa minulla on apuna sovellettu Nielsenin muistilista, josta voin tarkistaa käytettävyyden kriteerit. Vertailen arvioinnin tuloksia keskenään ja selvitän parhaimmaksi osoittautuneen palvelun. Tällä kotisivukoneella teen www-sivuston parturi-kampaamo Salong Zopille.
Jokaisen kotisivukoneen käyttöliittymä oli erilainen. Tästä johtuen jokaisen kotisivukoneen toimintaperiaatteessa oli näkyviä eroja. Arviointivaiheessa kävi ilmi, miten johdonmukaiset kotisivukoneiden sivut ovat ja miten esimerkiksi navigointi perustoiminnoissa tapahtuu. Sain selville, että siinä missä jonkin palvelun www-sivut olivat sekavat, myös kotisivukoneessa navigointi oli sekavaa. Vastaavasti yksinkertaisella ja helppokäyttöisellä palvelulla oli yksinkertaiset www-sivut.
Vertailuvaiheessa kunkin kotisivukoneen tuloksia pystyttiin tarkastelemaan taulukoiden avulla, joihin kirjasin tärkeimmät kriteerit ja ominaisuudet. Taulukoista pystyin nopeasti päättelemään käytettävyydeltään parhaimman kotisivukoneen. Tulos ei tullut yllätyksenä, sillä kyseisestä kotisivukoneesta huomasi jo arviointivaiheessa sen helppokäyttöisyyden ja miellyttävyyden.
Ensin määrittelen ne ominaisuudet, joita kampaamoalan yritys tarvitsee kotisivukonepalveluun. Samalla määrittelen vaatimukset palvelun käytettävyydelle alan kirjallisuudesta ja verkkolähteistä. Tämän perusteella arvioin kotisivukoneet rekisteröitymällä erikseen jokaiseen neljään palveluun ja tekemällä niihin www-sivustoa. Arvioinnissa minulla on apuna sovellettu Nielsenin muistilista, josta voin tarkistaa käytettävyyden kriteerit. Vertailen arvioinnin tuloksia keskenään ja selvitän parhaimmaksi osoittautuneen palvelun. Tällä kotisivukoneella teen www-sivuston parturi-kampaamo Salong Zopille.
Jokaisen kotisivukoneen käyttöliittymä oli erilainen. Tästä johtuen jokaisen kotisivukoneen toimintaperiaatteessa oli näkyviä eroja. Arviointivaiheessa kävi ilmi, miten johdonmukaiset kotisivukoneiden sivut ovat ja miten esimerkiksi navigointi perustoiminnoissa tapahtuu. Sain selville, että siinä missä jonkin palvelun www-sivut olivat sekavat, myös kotisivukoneessa navigointi oli sekavaa. Vastaavasti yksinkertaisella ja helppokäyttöisellä palvelulla oli yksinkertaiset www-sivut.
Vertailuvaiheessa kunkin kotisivukoneen tuloksia pystyttiin tarkastelemaan taulukoiden avulla, joihin kirjasin tärkeimmät kriteerit ja ominaisuudet. Taulukoista pystyin nopeasti päättelemään käytettävyydeltään parhaimman kotisivukoneen. Tulos ei tullut yllätyksenä, sillä kyseisestä kotisivukoneesta huomasi jo arviointivaiheessa sen helppokäyttöisyyden ja miellyttävyyden.