Tapahtumamarkkinoinnin arvostus verrattuna muihin markkinointikanaviin
Leikas, Hilla (2013)
Leikas, Hilla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920462
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Eastway Impact Oy:n asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa tapahtumamarkkinointiin ja sitä, miten he arvostavat tapahtumamarkkinointia verrattuna muihin markkinointikanaviin. Lisäksi selvitettiin, millaisia asioita he arvostavat markkinoinnissa yleisesti ja kuinka tärkeätä ihmisten välinen kohtaaminen on heidän mielestään markkinoinnissa. He kertoivat myös heidän mielipiteensä tapahtumamarkkinoinnin hyvistä ja huonoista puolista sekä tapahtumamarkkinoinnin mahdollisuuksista ja haasteista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan yleisesti markkinointia käsitteenä sekä myös B2B-markkinointia, tapahtumamarkkinointia ja tapahtuman järjestämistä. Tapahtumamarkkinointiin kuuluvat messut, promootiotapahtumat sekä erilaiset yritysten järjestämät yksilölliset tapahtumat.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin haastattelemalla Eastway Impact Oy:n asiakasyritysten ja potentiaalisten asiakasyritysten edustajia puhelimitse. Haastateltavat olivat markkinoinnin, palveluiden ja tapahtumien asiantuntijoita. Haastattelut tehtiin lokakuun ja marraskuun 2013 aikana.
Tulosten avulla saatiin selville, että tapahtumamarkkinointia pidetään tärkeänä osana markkinointia. Tapahtumamarkkinointi on kuitenkin kallista ja vie paljon aikaa, joten useimmiten se ei ole kovin suuressa roolissa yritysten markkinointistrategiassa. Tapahtumamarkkinointi kuitenkin tarjoaa yritykselle monenlaisia mahdollisuuksia, ja siksi sitä pidetään hyvänä lisänä markkinoinnissa.
Eastway Impact Oy voi kehittää tulosten avulla omaa markkinointiaan. He voivat korostaa ihmisten välisen kohtaamisen tärkeyttä ja tapahtumamarkkinoinnin tehokkuutta. Lisäksi he voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa laajasti markkinoinnissaan. Tapahtumissaan he voivat hyödyntää teknologiaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan yleisesti markkinointia käsitteenä sekä myös B2B-markkinointia, tapahtumamarkkinointia ja tapahtuman järjestämistä. Tapahtumamarkkinointiin kuuluvat messut, promootiotapahtumat sekä erilaiset yritysten järjestämät yksilölliset tapahtumat.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin haastattelemalla Eastway Impact Oy:n asiakasyritysten ja potentiaalisten asiakasyritysten edustajia puhelimitse. Haastateltavat olivat markkinoinnin, palveluiden ja tapahtumien asiantuntijoita. Haastattelut tehtiin lokakuun ja marraskuun 2013 aikana.
Tulosten avulla saatiin selville, että tapahtumamarkkinointia pidetään tärkeänä osana markkinointia. Tapahtumamarkkinointi on kuitenkin kallista ja vie paljon aikaa, joten useimmiten se ei ole kovin suuressa roolissa yritysten markkinointistrategiassa. Tapahtumamarkkinointi kuitenkin tarjoaa yritykselle monenlaisia mahdollisuuksia, ja siksi sitä pidetään hyvänä lisänä markkinoinnissa.
Eastway Impact Oy voi kehittää tulosten avulla omaa markkinointiaan. He voivat korostaa ihmisten välisen kohtaamisen tärkeyttä ja tapahtumamarkkinoinnin tehokkuutta. Lisäksi he voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa laajasti markkinoinnissaan. Tapahtumissaan he voivat hyödyntää teknologiaa.