Syömishäiriötä sairastavan nuoren toimintaterapia : kirjallisuuskatsaus
Karjalainen, Maija (2013)
Karjalainen, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720361
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on nuorten alle 18 –vuotiaiden syömishäiriötä sairastavien toimintaterapia. Tarve opinnäytetyölle nousi HYKS:n syömishäiriöklinikalla työskentelevän työelämän yhteistyökumppanin toimintaterapeutti Marja Vesaojan tarpeesta saada tietoa nuorten syömishäiriöisten asiakkaiden toimintaterapiasta. Opinnäytetyöllä pyritään vastaamaan kysymyksiin ”Mitä menetelmiä toimintaterapeutit käyttävät nuorten syömishäiriötä sairastavien asiakkaiden kanssa?” ja ”Mihin toimintakyvyn ongelmiin niillä pyritään vaikuttamaan?”
Tämän työn keskeisiä käsitteitä ovat nuoruus, syömishäiriöt, joista otettiin lähempään tarkasteluun anoreksia ja bulimia, sekä toimintaterapia. Opinnäytetyön teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin toimintaterapian Inhimillisen toiminnan malli, koska se soveltuu syömishäiriöiden tarkasteluun sen tarjoaman laaja-alaisen ihmisnäkemyksen vuoksi. Kyseisen mallin valintaan vaikutti myös se, että yhteistyökumppani Marja Vesaoja käyttää Inhimillisen toiminnan mallia työnsä taustalla.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin integroitua kirjallisuuskatsausta. Tiedonke-ruun tuloksena löydettiin kaksi nuoria toimintaterapiaa koskevaa artikkelia. Katsaukseen päätettiin ottaa lisäksi kaksi yleisesti syömishäiriöisten toimintaterapiaa koskevaa artikkelia. Neljä artikkelia analysoitiin Inhimillisen toiminnan mallin terapiaprosessin vaiheiden mukaisesti. Kirjallisuuskatsauksen tulosten ja johtopäätösten tekeminen suoritettiin aineiston analyysin perustuen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella nuoren syömishäiriötä sairastavan toimintakyvyn ongelmat ilmenevät sisäisten ja ulkoisten tuntemusten tiedostamisessa, kehon kuvan hahmottamisessa, psyykkisessä itsesäätelyssä sekä itsestä huolehtimisen ja ajanhallinnan osa-alueilla. Toimintaterapiassa voidaan näitä toimintakyvyn ongelmia ratkaista yksilö –tai ryhmäinterventioissa.
Sisäisten ja ulkoisten tuntemusten hahmottamista voidaan harjoittaa esimerkiksi taiteen avulla. Kehon kuvan hahmottamista voidaan lisätä sensorisella stimuloinnilla ja psyykkistä itsesäätelyä voidaan kehittää löytämällä terveitä tapoja purkaa stressiä sekä coping –keinoja opettelemalla. Itsestä huolehtimista ja ajanhallintaa voidaan edistää arjen taitoja opettelemalla ja arjessa tapahtuvien asioiden toteuttamisella ja harjoittelemisella
Tämän työn keskeisiä käsitteitä ovat nuoruus, syömishäiriöt, joista otettiin lähempään tarkasteluun anoreksia ja bulimia, sekä toimintaterapia. Opinnäytetyön teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin toimintaterapian Inhimillisen toiminnan malli, koska se soveltuu syömishäiriöiden tarkasteluun sen tarjoaman laaja-alaisen ihmisnäkemyksen vuoksi. Kyseisen mallin valintaan vaikutti myös se, että yhteistyökumppani Marja Vesaoja käyttää Inhimillisen toiminnan mallia työnsä taustalla.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin integroitua kirjallisuuskatsausta. Tiedonke-ruun tuloksena löydettiin kaksi nuoria toimintaterapiaa koskevaa artikkelia. Katsaukseen päätettiin ottaa lisäksi kaksi yleisesti syömishäiriöisten toimintaterapiaa koskevaa artikkelia. Neljä artikkelia analysoitiin Inhimillisen toiminnan mallin terapiaprosessin vaiheiden mukaisesti. Kirjallisuuskatsauksen tulosten ja johtopäätösten tekeminen suoritettiin aineiston analyysin perustuen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella nuoren syömishäiriötä sairastavan toimintakyvyn ongelmat ilmenevät sisäisten ja ulkoisten tuntemusten tiedostamisessa, kehon kuvan hahmottamisessa, psyykkisessä itsesäätelyssä sekä itsestä huolehtimisen ja ajanhallinnan osa-alueilla. Toimintaterapiassa voidaan näitä toimintakyvyn ongelmia ratkaista yksilö –tai ryhmäinterventioissa.
Sisäisten ja ulkoisten tuntemusten hahmottamista voidaan harjoittaa esimerkiksi taiteen avulla. Kehon kuvan hahmottamista voidaan lisätä sensorisella stimuloinnilla ja psyykkistä itsesäätelyä voidaan kehittää löytämällä terveitä tapoja purkaa stressiä sekä coping –keinoja opettelemalla. Itsestä huolehtimista ja ajanhallintaa voidaan edistää arjen taitoja opettelemalla ja arjessa tapahtuvien asioiden toteuttamisella ja harjoittelemisella