Jalkapalloturismi palvelutuotteena : valmismatkapaketti jalkapallon ystäville
Hjerppe, Esa; Kuivasto, Vesa (2013)
Hjerppe, Esa
Kuivasto, Vesa
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920494
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on suunnitella jalkapalloturismiin liittyvä palvelutuote, jolla on kysyntää markkinoilla. Aluksi olemme tutkineet jalkapalloturismia käsitteenä ja mitkä ovat matkailijoiden motivaatioita matkustamiseen. Opinnäytetyössä käyttämämme tutkimusmenetelmät tukevat toisiaan etenemällä loogisessa järjestyksessä. Havaintojemme kautta pystymme toteuttamaan liiketoimintamalli Canvaksen, jonka pohjalta olemme osanneet valita teemahaastatteluun oikeat teemat ja haastatteluiden kohderyhmät.
Teemahaastattelut toteutetaan rennossa ilmapiirissä, mikä tekisi haastattelutilanteista mahdollisimman luontevia ja loisi vuorovaikutteista keskustelua. Teemahaastattelujen tarkoituksena on saada keskustelut etenemään valitsemiemme teemojen puitteissa, jotta aihepiirit pysyvät samoina haastateltavistamme riippumatta. Haastatteluiden pohjalta päädyimme siihen tulokseen, että jalkapalloturismiin liittyvälle palvelutuotteelle on kysyntää.
Tutkimusmenetelmien tuloksien pohjalta suunnittelemme palveluotteen ja sen tuotteistamisen. Liiketoimintasuunnitelman avulla osoitamme, että palvelutuotteemme pystytään tuomaan markkinoille. Opinnäytetyössä luomme palvelutuotteelle kattavan pohjan, mitä voidaan hyödyntää tulevaisuuden toteuttamisvaiheessa.
Teemahaastattelut toteutetaan rennossa ilmapiirissä, mikä tekisi haastattelutilanteista mahdollisimman luontevia ja loisi vuorovaikutteista keskustelua. Teemahaastattelujen tarkoituksena on saada keskustelut etenemään valitsemiemme teemojen puitteissa, jotta aihepiirit pysyvät samoina haastateltavistamme riippumatta. Haastatteluiden pohjalta päädyimme siihen tulokseen, että jalkapalloturismiin liittyvälle palvelutuotteelle on kysyntää.
Tutkimusmenetelmien tuloksien pohjalta suunnittelemme palveluotteen ja sen tuotteistamisen. Liiketoimintasuunnitelman avulla osoitamme, että palvelutuotteemme pystytään tuomaan markkinoille. Opinnäytetyössä luomme palvelutuotteelle kattavan pohjan, mitä voidaan hyödyntää tulevaisuuden toteuttamisvaiheessa.