Hoitajien kokemuksia uhka- ja väkivaltatilanteista ja niiden jälkeisestä toiminnasta Keravan terveyskeskuspäivystyksessä
Partanen, Aleksi; Quarshie, Paul; Lehtosuo, Sari (2013)
Partanen, Aleksi
Quarshie, Paul
Lehtosuo, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518040
Tiivistelmä
Keravan terveyskeskus on lähtenyt kehittämään uhka– ja väkivaltatilanteiden jälkeistä toimintaa yhteistyössä Laurea ammattikorkeakoulun kanssa. Henkilökunnalta puuttui selkeä ja yhdenmukainen toimintamalli uhka- ja väkivaltatilanteisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda henkilökunnalle yhdenmukaisuutta uhka- ja väkivaltatilanteisiin ja niiden jälkeiseen toimintaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Keräsimme aineiston avoimella ryhmähaastattelulla, johon osallistui kolme kokenutta sairaanhoitajaa Keravan terveyskeskuspäivystyksestä ja kaksi haastattelijaa. Käytimme tulosten analysointiin induktiivista sisällönanalyysiä. Tulosten pohjalta muodostui viisi pääluokkaa, joilla jokaisella oli omia alaluokkia. Ensimmäisenä teemana nousi esiin toteutunut väkivalta tai sen uhka, sekä niiden erilaiset esiintymismuodot. Toinen teema käsittää henkilökunnan ja työnantajan toiminnan koordinoimista. Kolmas teema käsittelee yhteisesti sovittua konkreettista toimintaa tilanteissa. Neljäs teema käsittelee henkilökunnan tunteita ja tunteiden käsittelyä uhka- ja vaaratilanteissa. Viimeisessä teemassa esiin nousee päihteidenkäyttäjän turvallinen kohtaaminen.
Tulosten perusteella kokosimme henkilökunnalle posterin toiminnan ohjeistamiseksi uhka- ja väkivaltatilanteiden aikana ja jälkeen. Jatkotutkimusaiheita ja kehittämisehdotuksia pohtiessamme esiin nousi ajatus henkilökunnan tarvitsemasta lisäkoulutus. Henkilökunnan toiveena oli koulutus, joka auttaisi yhdenmukaistamaan uhka- ja väkivaltatilanteiden aikana ja jälkeen käytettäviä toimintamenetelmiä. Opinnäytetyömme pohjalta uskomme, että kehitysehdotuksena kokemus- tai päihdetyönasiantuntijan tarjoamat koulutukset toisivat jatkossa uutta näkökantaa henkilökunnalle ja antaisivat työkaluja tilanteiden hoitamiseen. Olisi myös hyvä tutkia päihteidenkäyttäjien kokemuksia Keravan terveyskeskuksen toiminnasta. Lisäksi uhka- ja vaaratilanneraportoinnin kehittäminen, sekä lomakkeiden käsittelyreitin selvittäminen selkeyttäisi henkilökunnalle toimintakäytäntöjä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä. Keräsimme aineiston avoimella ryhmähaastattelulla, johon osallistui kolme kokenutta sairaanhoitajaa Keravan terveyskeskuspäivystyksestä ja kaksi haastattelijaa. Käytimme tulosten analysointiin induktiivista sisällönanalyysiä. Tulosten pohjalta muodostui viisi pääluokkaa, joilla jokaisella oli omia alaluokkia. Ensimmäisenä teemana nousi esiin toteutunut väkivalta tai sen uhka, sekä niiden erilaiset esiintymismuodot. Toinen teema käsittää henkilökunnan ja työnantajan toiminnan koordinoimista. Kolmas teema käsittelee yhteisesti sovittua konkreettista toimintaa tilanteissa. Neljäs teema käsittelee henkilökunnan tunteita ja tunteiden käsittelyä uhka- ja vaaratilanteissa. Viimeisessä teemassa esiin nousee päihteidenkäyttäjän turvallinen kohtaaminen.
Tulosten perusteella kokosimme henkilökunnalle posterin toiminnan ohjeistamiseksi uhka- ja väkivaltatilanteiden aikana ja jälkeen. Jatkotutkimusaiheita ja kehittämisehdotuksia pohtiessamme esiin nousi ajatus henkilökunnan tarvitsemasta lisäkoulutus. Henkilökunnan toiveena oli koulutus, joka auttaisi yhdenmukaistamaan uhka- ja väkivaltatilanteiden aikana ja jälkeen käytettäviä toimintamenetelmiä. Opinnäytetyömme pohjalta uskomme, että kehitysehdotuksena kokemus- tai päihdetyönasiantuntijan tarjoamat koulutukset toisivat jatkossa uutta näkökantaa henkilökunnalle ja antaisivat työkaluja tilanteiden hoitamiseen. Olisi myös hyvä tutkia päihteidenkäyttäjien kokemuksia Keravan terveyskeskuksen toiminnasta. Lisäksi uhka- ja vaaratilanneraportoinnin kehittäminen, sekä lomakkeiden käsittelyreitin selvittäminen selkeyttäisi henkilökunnalle toimintakäytäntöjä.