Yrityksen sisäisen viestinnän vaikutus työviihtyvyyteen : Case: Osuuskauppa Hämeenmaa, konttoritoiminnot
Hammert, Agneta (2009)
Hammert, Agneta
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001071068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001071068
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yrityksen sisäisen viestinnän vaikutusta työviihtyvyyteen. Tutkimuksessa selvitetään kohdeyrityksen sisäisen viestinnän toimivuus, sekä sen vaikutukset työviihtyvyyteen.
Teoriaosuus käsittelee sisäisen viestinnän ja työviihtyvyyden osa-alueita sekä viestinnän ja työviihtyvyyden yhteisvaikutusta. Kokonaisuudessaan teoriaosuus käsittelee viestinnän tavoitteita ja tehtäviä, viestintäkanavia, tiedon oikea-aikaisuuden sekä kohderyhmän tärkeyttä, kommunikaation vuorovaikutteisuutta sekä työviihtyvyyden osa-alueita.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkitaan, miten yrityksen sisäinen viestintä on yleisellä tasolla konttorilla hoidettu ja mistä eri osa-alueista konttoritoiminnot koostuvat. Konttoritoiminnot on jaettu kolmeen eri ryhmään työvastuualueiden mukaisesti, ja tämä opinnäytetyö perehtyy erikseen kunkin ryhmän sisäisen viestinnän- sekä työviihtyvyyden tekijöihin. Tutkimusmenetelminä käytetään kyselylomaketta sekä haastatteluja. Haastatteluin ja kyselylomakkein selvitettiin, toimiiko kohdeyrityksen sisäinen viestintä suunnitellulla tavalla, onko asiassa kehitettävää, sekä miten nämä asiat vaikuttavat työntekijöiden työviihtyvyyteen.
Tutkimustulosten perusteella konttoritoimintojen työntekijät olivat konttorin sisäisen viestinnän toimivuuteen melko tyytyväisiä. Kuitenkin esimerkiksi tukitoimintojen tutkimustuloksista voitiin todeta epävirallisen tiedonkulun toisinaan olevan liian tehokasta, minkä koettiin vaikuttavan negatiivisesti työviihtyvyyteen.
Teoriaosuus käsittelee sisäisen viestinnän ja työviihtyvyyden osa-alueita sekä viestinnän ja työviihtyvyyden yhteisvaikutusta. Kokonaisuudessaan teoriaosuus käsittelee viestinnän tavoitteita ja tehtäviä, viestintäkanavia, tiedon oikea-aikaisuuden sekä kohderyhmän tärkeyttä, kommunikaation vuorovaikutteisuutta sekä työviihtyvyyden osa-alueita.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkitaan, miten yrityksen sisäinen viestintä on yleisellä tasolla konttorilla hoidettu ja mistä eri osa-alueista konttoritoiminnot koostuvat. Konttoritoiminnot on jaettu kolmeen eri ryhmään työvastuualueiden mukaisesti, ja tämä opinnäytetyö perehtyy erikseen kunkin ryhmän sisäisen viestinnän- sekä työviihtyvyyden tekijöihin. Tutkimusmenetelminä käytetään kyselylomaketta sekä haastatteluja. Haastatteluin ja kyselylomakkein selvitettiin, toimiiko kohdeyrityksen sisäinen viestintä suunnitellulla tavalla, onko asiassa kehitettävää, sekä miten nämä asiat vaikuttavat työntekijöiden työviihtyvyyteen.
Tutkimustulosten perusteella konttoritoimintojen työntekijät olivat konttorin sisäisen viestinnän toimivuuteen melko tyytyväisiä. Kuitenkin esimerkiksi tukitoimintojen tutkimustuloksista voitiin todeta epävirallisen tiedonkulun toisinaan olevan liian tehokasta, minkä koettiin vaikuttavan negatiivisesti työviihtyvyyteen.