Palvelun kehittäminen asiakaslähtöisesti : Case: Suomen elokuvakontakti ry:n elokuvapalvelu
Viita-aho, Pirita (2013)
Viita-aho, Pirita
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720364
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä Suomen elokuvakontakti ry:n asiakasymmärrystä sekä nettipohjaisen elokuvapalvelun asiakaslähtöisyyttä erityisesti pienten kuntien osalta. Kuntien kulttuuritoimet ovat elokuvapalvelun suurin asiakasryhmä, mutta viime vuosien aikana kyseinen asiakasryhmä on merkittävästi pienentynyt ja passivoitunut.
Suomen elokuvakontakti ry on vuonna 1970 perustettu yhdistys, jonka pääasiallisena tehtävänä on levittää suomalaista lyhyt- ja dokumenttielokuvaa. Elokuvakontaktin asiakaskunta koostuu pääsääntöisesti julkisen ja kolmannen sektorin toimijoista. Yhdistys elää murrosvaihetta ja toimintaa uudistetaan ja kehitetään parhaillaan nykyaikaisemmaksi.
Lisätäkseni Suomen elokuvakontakti ry:n asiakasymmärrystä toteutin kvalitatiivisen asiakastutkimuksen jalkautumalla neljään kuntaan: Orimattilaan, Toholammille, Ähtäriin ja Ulvilaan. Selvitin kuntien kulttuuritoimien tavoitteita esitystoiminnan suhteen sekä kokemuksia esitystoiminnan järjestämisestä ja elokuvapalvelun käyttämisestä. Asiakastutkimuksessa selvisi, että kunnissa on hyviä kokemuksia esitystoiminnan järjestämisestä ja toiminnan pääasiallisena tavoitteena on tarjota kuntalaisille helposti saavutettava kulttuuripalvelu. Elokuvapalvelun sisällöt koetaan laadukkaiksi ja Elokuvakontaktin asiakaspalvelu erinomaiseksi. Kehitettävää on Elokuvakontaktin kotisivuissa ja elokuvapalvelun perustoiminnoissa. Asiakastutkimuksen pohjalta olen laatinut asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman Elokuvakontaktin elokuvapalvelulle.
Asiakaslähtöisyys sekä asiakasymmärryksen hyödyntäminen on tärkeää ammattialasta riippumatta. Opinnäytetyössäni pyrin teorian ja käytännön esimerkin kautta osoittamaan kuinka organisaatioiden asiakasymmärrystä voidaan lisätä sekä kuinka asiakasymmärrystä voidaan käytännössä hyödyntää organisaatioiden kehitystyössä. Opinnäytetyöni tarjoaa vinkkejä palvelujen asiakaslähtöiseen kehittämiseen yli ammattialojen .
Suomen elokuvakontakti ry on vuonna 1970 perustettu yhdistys, jonka pääasiallisena tehtävänä on levittää suomalaista lyhyt- ja dokumenttielokuvaa. Elokuvakontaktin asiakaskunta koostuu pääsääntöisesti julkisen ja kolmannen sektorin toimijoista. Yhdistys elää murrosvaihetta ja toimintaa uudistetaan ja kehitetään parhaillaan nykyaikaisemmaksi.
Lisätäkseni Suomen elokuvakontakti ry:n asiakasymmärrystä toteutin kvalitatiivisen asiakastutkimuksen jalkautumalla neljään kuntaan: Orimattilaan, Toholammille, Ähtäriin ja Ulvilaan. Selvitin kuntien kulttuuritoimien tavoitteita esitystoiminnan suhteen sekä kokemuksia esitystoiminnan järjestämisestä ja elokuvapalvelun käyttämisestä. Asiakastutkimuksessa selvisi, että kunnissa on hyviä kokemuksia esitystoiminnan järjestämisestä ja toiminnan pääasiallisena tavoitteena on tarjota kuntalaisille helposti saavutettava kulttuuripalvelu. Elokuvapalvelun sisällöt koetaan laadukkaiksi ja Elokuvakontaktin asiakaspalvelu erinomaiseksi. Kehitettävää on Elokuvakontaktin kotisivuissa ja elokuvapalvelun perustoiminnoissa. Asiakastutkimuksen pohjalta olen laatinut asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman Elokuvakontaktin elokuvapalvelulle.
Asiakaslähtöisyys sekä asiakasymmärryksen hyödyntäminen on tärkeää ammattialasta riippumatta. Opinnäytetyössäni pyrin teorian ja käytännön esimerkin kautta osoittamaan kuinka organisaatioiden asiakasymmärrystä voidaan lisätä sekä kuinka asiakasymmärrystä voidaan käytännössä hyödyntää organisaatioiden kehitystyössä. Opinnäytetyöni tarjoaa vinkkejä palvelujen asiakaslähtöiseen kehittämiseen yli ammattialojen .