Koirahuoneen tuotteistamisehdotus Restelin hotelliketjuille
Lammi, Sanna (2013)
Lammi, Sanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920614
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Restel Oy:lle. Työn tavoitteena oli tutki-muksen avulla tuottaa kilpailukykyinen tuotteistamisehdotus Restelin hotelliketjuihin Suomessa koirien kanssa matkustavien asiakassegmentin markkinoille. Koiran kanssa matkustavia huomioidaan harvoin hotelleissa positiivisessa mielessä, vaikka koirien määrä Suomessa kasvaa jatkuvasti. Lemmikkien kanssa matkustavat kohtaavat usein ongelmia palvelussa ja huoneensa varustelussa majoittuessaan hotelleissa. Ajankohtainen asia muotoutui tutkimusongelmaksi kahden kysymyksen muotoon: ” Kuinka Restelin hotelliketjut voisivat huomioida koirien kanssa matkustavat asiakkaansa paremmin Suomessa, ja minkälainen tuote lisäisi kilpailukykyä kyseisessä asiakassegmentissä?”
Näiden kysymysten selvityksen teoriapohjana on käytetty tuotekehitysprosessin en-simmäisen vaiheen eli palvelukonseptin kehittämisen teoriaa. Tähän on valittu asiakas-lähtöinen näkökulma, jotta tuote saataisiin alusta asti kiinnitettyä asiakassegmenttiin. Kilpailukyky on pohjattu erilaistamiselle. Käytännössä teorian tarkoituksena on luoda perusta tutkimukselle, jonka avulla saadaan kehitettyä paremmin asiakassegmentin toi-veisiin ja tarpeisiin vastaava tuote kuin kilpailijoilla.
Tutkimusotteeksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, koska sen koettiin sopivan pohjaksi selvitykselle, jota tukemaan ei löydy aikaisempaa vastaavaa tutkimusta tai markkinatilan-teen nykyhetken tietoja. Selvityksen painopiste aineistonkeruumenetelmien osalta oli mysteryshoppingilla, jonka avulla oli tarkoitus saada kuva tuotteiden nykyisestä tilasta toimeksiantajan ja kilpailijan hotelleissa. Lähtötilanteen ja havaintojen perusteella pyrit-tiin tekemään kehitysehdotuksia. Toisen menetelmän, teemahaastatteluiden, tavoitteena oli toimia vuorovaikutuksena asiakassegmentin ytimen kanssa. Ideana oli saada myste-ryshoppingin tuloksia tukevaa tietoa, jolla taattaisiin luotettavuus. Lisäksi haastatteluilla haluttiin syventää ja laajentaa tutkimusta näkökulmista, joita mysteryshopping ei pysty käsittelemään, kuten ostokäyttäytyminen.
Aineistosta analysoitiin tuloksia. Työn lopputuloksena syntyi tuotteistamisehdotus toi-meksiantajan käyttöön. Työstä aineistonkeruu menetelmät sekä tulokset ovat salassapi-don alaisia.
Näiden kysymysten selvityksen teoriapohjana on käytetty tuotekehitysprosessin en-simmäisen vaiheen eli palvelukonseptin kehittämisen teoriaa. Tähän on valittu asiakas-lähtöinen näkökulma, jotta tuote saataisiin alusta asti kiinnitettyä asiakassegmenttiin. Kilpailukyky on pohjattu erilaistamiselle. Käytännössä teorian tarkoituksena on luoda perusta tutkimukselle, jonka avulla saadaan kehitettyä paremmin asiakassegmentin toi-veisiin ja tarpeisiin vastaava tuote kuin kilpailijoilla.
Tutkimusotteeksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, koska sen koettiin sopivan pohjaksi selvitykselle, jota tukemaan ei löydy aikaisempaa vastaavaa tutkimusta tai markkinatilan-teen nykyhetken tietoja. Selvityksen painopiste aineistonkeruumenetelmien osalta oli mysteryshoppingilla, jonka avulla oli tarkoitus saada kuva tuotteiden nykyisestä tilasta toimeksiantajan ja kilpailijan hotelleissa. Lähtötilanteen ja havaintojen perusteella pyrit-tiin tekemään kehitysehdotuksia. Toisen menetelmän, teemahaastatteluiden, tavoitteena oli toimia vuorovaikutuksena asiakassegmentin ytimen kanssa. Ideana oli saada myste-ryshoppingin tuloksia tukevaa tietoa, jolla taattaisiin luotettavuus. Lisäksi haastatteluilla haluttiin syventää ja laajentaa tutkimusta näkökulmista, joita mysteryshopping ei pysty käsittelemään, kuten ostokäyttäytyminen.
Aineistosta analysoitiin tuloksia. Työn lopputuloksena syntyi tuotteistamisehdotus toi-meksiantajan käyttöön. Työstä aineistonkeruu menetelmät sekä tulokset ovat salassapi-don alaisia.