Markkinointisuunnitelma Hostel Turku
Vuorela, Katja (2013)
Vuorela, Katja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920582
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointisuunnitelman laatiminen Hostel Turulle. Hostel Turku on Turun keskustassa sijaitseva hostelli, joka kuuluu Turun kaupungin matkailun palvelukeskukseen. Työn taustalla oli tarve markkinointisuunnitelmalle vuodelle 2014, jonka avulla voidaan suunnitella myös tulevien vuosien suunnitelmia. Hostellille myönnetty laatusertifikaatti myös vaatii markkinointisuunnitelman.
Ennen markkinointisuunnitelman laatimista, tehtiin määrällinen tutkimus kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeella selvitettiin hostellin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Kyselylomakkeet lähettiin 7.10.2013. Tutkimuksen avulla selvisi kolme suurinta tekijää jotka olivat hinta, muiden asiakkaiden suositukset sekä mukavuudet ja/tai palvelut. Näitä tuloksia käytettiin hyödyksi markkinointistrategioiden sekä markkinointikeinojen laatimisessa suunnitelmaa varten.
Tutkimus suoritettiin pääosiltaan syksyllä 2013. Työn alussa oli hankalaa rajata mitä markkinoinnin osia käsitellään, jotta työstä saadaan hyvä kokonaisuus. Markkinointi on laaja käsite joka pitää sisällään monta aspektia ja prosessia. Markkinointi ei ole vain ulkoista markkinointia eli mainontaa ja sen lähtökohtana toimii asiakaslähtöisyys.
Työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, sillä se tehtiin kahdessa osassa. Teoriaosassa keskitytään markkinointiin, erityisesti palvelujen markkinointiin ja markkinointisuunnitelman laatimisen teoriaan. Työssä esitellään hostellin lähtökohta-analyysit sekä swot-analyysi. Toinen eli toiminnallinen osa on markkinointisuunnitelma Hostel Turulle, joka on toimeksiantajan toiveesta osittain salainen. Suunnitelmassa käsitellään yrityksen lähtökohta-analyysit, markkinointistrategia sekä – toimet sekä markkinoinnin seuranta.
Ennen markkinointisuunnitelman laatimista, tehtiin määrällinen tutkimus kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeella selvitettiin hostellin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Kyselylomakkeet lähettiin 7.10.2013. Tutkimuksen avulla selvisi kolme suurinta tekijää jotka olivat hinta, muiden asiakkaiden suositukset sekä mukavuudet ja/tai palvelut. Näitä tuloksia käytettiin hyödyksi markkinointistrategioiden sekä markkinointikeinojen laatimisessa suunnitelmaa varten.
Tutkimus suoritettiin pääosiltaan syksyllä 2013. Työn alussa oli hankalaa rajata mitä markkinoinnin osia käsitellään, jotta työstä saadaan hyvä kokonaisuus. Markkinointi on laaja käsite joka pitää sisällään monta aspektia ja prosessia. Markkinointi ei ole vain ulkoista markkinointia eli mainontaa ja sen lähtökohtana toimii asiakaslähtöisyys.
Työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, sillä se tehtiin kahdessa osassa. Teoriaosassa keskitytään markkinointiin, erityisesti palvelujen markkinointiin ja markkinointisuunnitelman laatimisen teoriaan. Työssä esitellään hostellin lähtökohta-analyysit sekä swot-analyysi. Toinen eli toiminnallinen osa on markkinointisuunnitelma Hostel Turulle, joka on toimeksiantajan toiveesta osittain salainen. Suunnitelmassa käsitellään yrityksen lähtökohta-analyysit, markkinointistrategia sekä – toimet sekä markkinoinnin seuranta.