Henkilökohtaisen avustajan koulutuksen sisällöllinen ja pedagoginen kehittäminen
Orkamaa, Anna-Maija; Muttonen, Auli (2013)
Orkamaa, Anna-Maija
Muttonen, Auli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920565
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme tarkoituksena oli selvittää, avustaja alan tehtäviin valmistavien koulutusten asemaa Suomessa, sekä tutkia miten koulutuksella voidaan lisätä opiskelijoiden kiinnostusta henkilökohtaisen avustajan ja kodinhuoltajan työtehtäviin. Hankkeen tavoitteen on suunnitella Saimaan ammattiopisto Sampossa toteutettavaan Henkilökohtaisen avustajan valmennuskoulutuksen sisällöllistä ja pedagogista toteutusta sellaiseksi, että se vastaisi sekä työelämän, että opiskelijoiden tavoitteisiin. Hankkeen lähtökohtana oli tieto siitä, että avustaviin tehtäviin tarvitaan paljon työntekijöitä, mutta ala ei ole opiskelijoiden ja työnhakijoiden kannalta kiinnostava.
Kehittämishankkeesta hyötyvät sekä koulutusta järjestävä oppilaitos, työelämä että alan opiskelijat. Henkilökohtaisen avustajan koulutusta järjestetään työelämälähtöisesti ja sen on tarkoitus vastata erilaisten opiskelijoiden tarpeisiin. Opettajakoulutuksen kannalta hanke liittyy opettajuuden kehittämiseen, sekä eri alojen opettajien ammattitaidon hyödyntämiseen.
Hanke kiinnosti meitä, koska toimimme opettajina kyseisillä ammattialoilla ja tehtävänämme on kyseisten koulutusten suunnittelu ja opetuksen toteuttaminen. Hankeen tärkeänä lähtökohtana on yhteistyö oppilaitoksen ja työelämän edustajien kanssa
Kehittämishanketta tehtiin yhdessä kotityö- ja puhdistuspalvelujen opiskelijoiden kanssa sekä heidän opettajien kanssa. Lisäksi hanketta varten haastateltiin henkilökohtaisen avustajan valmennuskoulutuksen opiskelijoita ja Henkilökohtaisen avun keskuksen edustajia. Hankkeessa käytettiin apuna alojen järjestämissuunnitelmia, henkilökohtaista apua käsitteleviä internet sivuja ja koulutukseen sekä opettajuuteen liittyvää kirjallisuutta
Kehittämishankkeesta hyötyvät sekä koulutusta järjestävä oppilaitos, työelämä että alan opiskelijat. Henkilökohtaisen avustajan koulutusta järjestetään työelämälähtöisesti ja sen on tarkoitus vastata erilaisten opiskelijoiden tarpeisiin. Opettajakoulutuksen kannalta hanke liittyy opettajuuden kehittämiseen, sekä eri alojen opettajien ammattitaidon hyödyntämiseen.
Hanke kiinnosti meitä, koska toimimme opettajina kyseisillä ammattialoilla ja tehtävänämme on kyseisten koulutusten suunnittelu ja opetuksen toteuttaminen. Hankeen tärkeänä lähtökohtana on yhteistyö oppilaitoksen ja työelämän edustajien kanssa
Kehittämishanketta tehtiin yhdessä kotityö- ja puhdistuspalvelujen opiskelijoiden kanssa sekä heidän opettajien kanssa. Lisäksi hanketta varten haastateltiin henkilökohtaisen avustajan valmennuskoulutuksen opiskelijoita ja Henkilökohtaisen avun keskuksen edustajia. Hankkeessa käytettiin apuna alojen järjestämissuunnitelmia, henkilökohtaista apua käsitteleviä internet sivuja ja koulutukseen sekä opettajuuteen liittyvää kirjallisuutta