Yhteisöllisyys voimavarana : - Taidekasvatustietoisuuden lisääminen maaseudulla
Karlsson, Katarina (2013)
Karlsson, Katarina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020657
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on laadittu kehittämissuunnitelma Etelä-Hämeen Tanssiopiston toiminnalle. Työn tavoitteena on ollut kehittää toimia, joilla yhteisöllisyyttä ja osallistamista hyödyntäen autetaan tanssikoulua parantamaan ja kehittämään toimintaansa etenkin sen Hausjärven toimipisteissä. Tanssikoulun taustat ja seudun muut harrastusmahdollisuudet vaikuttavat tulevaisuuden suunnitteluun.
Yhteisöllisyys liimaa ihmisiä yhteen ja lähtee ihmisistä itsestään. Osallistumalla eri yhteisöihin lapset rakentavat omaa identiteettiään ja harjoittelevat sosiaalisia taitoja ja eri yhteisöistä aikuisetkin löytävät paikkansa yhteiskunnassa. Tutkimuksen lähtökohtana on, että yhteisöllisyys ja osallistaminen ovat avainasemassa kehitettäessä tanssikoulun toimintaa. Myös tapahtumien järjestämisellä ja niiden kautta positiivisen näkyvyyden saamisella on tärkeä osa suunnitelmassa.
Opinnäytetyö on tehty kolmen lukukauden aikana, syyslukukauden 2012 ja syyslukukauden 2013 välillä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta. Tämä antoi vapauden keskittyä parasta aikaa käynnissä olevaan toimintaan ja sen analysointiin kirjallisen teoriapohjan tukiessa tutkimusta.
Tutkimus vahvisti ennakko-oletuksen yhteisöllisyyden merkityksestä. Oppilaiden ja heidän vanhempien osallistaminen sekä työntekijöiden sitouttaminen yhteisöllisin keinoin parantaa yhteishenkeä ja tuo lisää sitoutuneita oppilaita. Oppilaita tulee kannustaa luomaan hyvää yhteishenkeä positiivisen kokonaisuuden saavuttamiseksi. Positiivinen näkyvyys ja yhteisöön kuulumisen tunne yhdistyivät tutkimuksen tuloksissa.
Lopputuloksena syntynyt suunnitelma erillisine tapahtumineen tulee toivottavasti hyödynnetyksi tanssikoululla ja tutkimuksen tuloksia pystyy hyödyntämään myös muissa yhteisöissä ja yhdistyksissä. Yhteisöllisyys ja vanhempien osallistaminen lasten harrastukseen tuo toimintaan lisää syvyyttä, sitoutuneisuutta ja pitkäjänteisyyttä, jota etenkin klassisen baletin harrastaminen ja oppiminen vaatii.
Yhteisöllisyys liimaa ihmisiä yhteen ja lähtee ihmisistä itsestään. Osallistumalla eri yhteisöihin lapset rakentavat omaa identiteettiään ja harjoittelevat sosiaalisia taitoja ja eri yhteisöistä aikuisetkin löytävät paikkansa yhteiskunnassa. Tutkimuksen lähtökohtana on, että yhteisöllisyys ja osallistaminen ovat avainasemassa kehitettäessä tanssikoulun toimintaa. Myös tapahtumien järjestämisellä ja niiden kautta positiivisen näkyvyyden saamisella on tärkeä osa suunnitelmassa.
Opinnäytetyö on tehty kolmen lukukauden aikana, syyslukukauden 2012 ja syyslukukauden 2013 välillä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty tapaustutkimusta. Tämä antoi vapauden keskittyä parasta aikaa käynnissä olevaan toimintaan ja sen analysointiin kirjallisen teoriapohjan tukiessa tutkimusta.
Tutkimus vahvisti ennakko-oletuksen yhteisöllisyyden merkityksestä. Oppilaiden ja heidän vanhempien osallistaminen sekä työntekijöiden sitouttaminen yhteisöllisin keinoin parantaa yhteishenkeä ja tuo lisää sitoutuneita oppilaita. Oppilaita tulee kannustaa luomaan hyvää yhteishenkeä positiivisen kokonaisuuden saavuttamiseksi. Positiivinen näkyvyys ja yhteisöön kuulumisen tunne yhdistyivät tutkimuksen tuloksissa.
Lopputuloksena syntynyt suunnitelma erillisine tapahtumineen tulee toivottavasti hyödynnetyksi tanssikoululla ja tutkimuksen tuloksia pystyy hyödyntämään myös muissa yhteisöissä ja yhdistyksissä. Yhteisöllisyys ja vanhempien osallistaminen lasten harrastukseen tuo toimintaan lisää syvyyttä, sitoutuneisuutta ja pitkäjänteisyyttä, jota etenkin klassisen baletin harrastaminen ja oppiminen vaatii.