Nähdyksi tulemisen merkitys : valokuvatyöskentelyn hyödyntäminen päiväkodissa
Jokiniemi, Satu; Kantonen, Heidi (2012)
Jokiniemi, Satu
Kantonen, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111717180
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa kokeiltiin voidaanko valokuvatyöskentelyn avulla vahvistaa lapsen ja päiväkodin työntekijän välistä suhdetta sekä lapsen mahdollisuutta tulla nähdyksi yksilönä päiväkodin arjessa suurista ryhmistä huolimatta. Toteuttamaamme valokuvatyöskentelyyn kuului lasten omakuvien työstämistä eri tavoin ja uusien voimauttavien valokuvien ottamista. Kehittämishankkeen tavoitteisiin pääsemiseksi hyödynnettiin lisäksi kasvatuskumppanuutta ja pienryhmätoimintaa. Kasvatuskumppanuuden kautta vanhemmat voitiin osallistaa mukaan lasten valokuvatyöskentelyyn ja pienryhmätoiminta tarjosi toimintatavan kokeilulle suotuisan ympäristön.
Hankkeen kehittämistehtävänä oli luoda päiväkodin arkeen uusi tapa toimia, jotta edellä asetuttuihin tavoitteisiin päästäisiin. Kehittämistehtävänä oli myös uuden toimintatavan kokeilu sekä sen arviointi. Kehittämishanke toteutettiin Liedon kunnassa Palomäen päiväkodin viisivuotiaiden lasten pienryhmässä 1.2.-31.5.2011 välisenä aikana. Kehittämishankkeen alkaessa Liedon kunnan päivähoidon yhtenä tavoitteena oli päivähoidon pienryhmätyöskentelyn kehittäminen.
Toimintatavan kokeilua arvioitiin dokumentoimalla toiminnan sisältöä, hyödyntämällä itsereflektiota sekä toteuttamalla kohderyhmän lapsille haastattelu ja heidän vanhemmilleen avoin kysely. Saaduista tuloksista selvisi, että valokuvatyöskentely oli lapsista mieluisaa. Vanhemmat kokivat lasten pitäneen ja hyötyneen valokuvatyöskentelystä ja toivoivat samankaltaisen työskentelyn olevan jatkossakin mahdollista. Valokuvatyöskentelyn aikana lasten saama työntekijän huomio ja kahdenkeskinen aika vahvistivat lapsen ja työntekijän välistä suhdetta sekä lapsen nähdyksi tulemista yksilönä. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi uusi toimintatapa, jonka avulla voidaan vastata kehittämishankkeen tavoitteisiin. Kehitetyn toimintatavan käyttäminen on mahdollista laajemminkin päiväkodeissa.
Hankkeen kehittämistehtävänä oli luoda päiväkodin arkeen uusi tapa toimia, jotta edellä asetuttuihin tavoitteisiin päästäisiin. Kehittämistehtävänä oli myös uuden toimintatavan kokeilu sekä sen arviointi. Kehittämishanke toteutettiin Liedon kunnassa Palomäen päiväkodin viisivuotiaiden lasten pienryhmässä 1.2.-31.5.2011 välisenä aikana. Kehittämishankkeen alkaessa Liedon kunnan päivähoidon yhtenä tavoitteena oli päivähoidon pienryhmätyöskentelyn kehittäminen.
Toimintatavan kokeilua arvioitiin dokumentoimalla toiminnan sisältöä, hyödyntämällä itsereflektiota sekä toteuttamalla kohderyhmän lapsille haastattelu ja heidän vanhemmilleen avoin kysely. Saaduista tuloksista selvisi, että valokuvatyöskentely oli lapsista mieluisaa. Vanhemmat kokivat lasten pitäneen ja hyötyneen valokuvatyöskentelystä ja toivoivat samankaltaisen työskentelyn olevan jatkossakin mahdollista. Valokuvatyöskentelyn aikana lasten saama työntekijän huomio ja kahdenkeskinen aika vahvistivat lapsen ja työntekijän välistä suhdetta sekä lapsen nähdyksi tulemista yksilönä. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi uusi toimintatapa, jonka avulla voidaan vastata kehittämishankkeen tavoitteisiin. Kehitetyn toimintatavan käyttäminen on mahdollista laajemminkin päiväkodeissa.