Muumi-aiheisen lasten lautapelin suunnittelu yritykselle Martinex oy
Tiihonen, Jonna (2012)
Tiihonen, Jonna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015723
Tiivistelmä
Lautapelin suunnittelu on prosessi, jossa abstraktista peli-ideasta syntyy konkreettinen tuote. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tarhaikäisten lasten lautapelin konsepti, jonka visuaalisena ja tarinallisena teemana olivat muumit. Toimeksiantajana työlle toimi turkulainen kodintuotteita, leluja ja pelejä valmistava Martinex oy. Työn kohderyhmänä olivat yli viisivuotiaat lapset. Suunnitteluprosessi kulki taustatietojen, kuten opinnäytteen lähtökohtien, muumi-ilmiön ja lautapelin historian ja määritelmän kautta tutkimukseen, jonka tavoitteena oli löytää lasten lautapelin suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Erityisiä painopisteitä olivat peli-idean toimivuus ja muumiteema.
Tutkimusmenetelminä tavoitteen saavuttamiseksi valittiin haastattelut, lasten pelaamisen ja kahden esimerkkipelin havainnointi oikeassa pelitilanteessa sekä lasten pelivalmiuksia valottamaan dokumenttiaineiston analyysi. Olennaista oli kohderyhmän taitoihin sekä lautapelin suunnittelun realiteetteihin, kuten valmistukseen ja lainsäädäntöön, keskittyminen. Pelin tarinallista pohjaa etsittiin muumikirjoista ja mielikuvituksen syvistä kätköistä, inspiraatiota ja yleiskäsitystä markkinoilla olevista vastaavista tuotteista luotiin benchmarkingin avulla. Muumiteeman sitoutuminen peli-ideaan luontevasti tekee pelistä kiinnostavan ja muumi-tuoteryhmään sopivan. Peli-idean yksinkertaisuus, muunneltavuus ja hauskuus nousivat avaintekijöiksi hyvän pelin suunnittelussa. Ideointivaiheessa syntyi useita vaihtoehtoisia muumipelin konsepteja, joista jatkokehittelyyn valittiin työnimellä Hemulin kukkapeli kulkeva opettavainen lautapeli. Peli-idean kehitys tapahtui konkreettisia paperiprototyyppejä testaamalla. Visuaalinen ulkoasu pyrki olemaan yksinkertainen mutta selkeästi muumeihin assosioituva ja kiinnostava. Koska opinnäytteen tavoitteena oli konsepti, lopputuotoksena olivat valmis pelilauta, pelilaatat sekä säännöt.
Lopputuotoksena syntyi Hemulin kukkapeli, viihdyttävä ja opettavainen peli, jonka tavoitteena on rakentaa Muumimammalle kukkapenkki syntymäpäivälahjaksi. Komponentteja pelissä on 48 kukkakuvioista pahvista pelilaattaa, yksinkertainen pelilauta ja muumihahmot pelinappuloina. Kukkapenkkiin on piilotettu myös yllätyksiä ja muumit kilpailevat siitä, kuka ensimmäisenä löytää Hemulin ainutlaatuisen kämmekkäkasvin hortensia hemulensis ja istuttaa sen omien kukkiensa joukkoon. Peli on lyhytkestoinen, yllättävä ja mahdollistaa taktikoinnin sekä etenkin hauskanpidon. Lopputuotokseen sisältyivät kaikki tarvittavat elementit, jotta siitä voidaan mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa jatkokehittää valmis tuote markkinoille.
Tutkimusmenetelminä tavoitteen saavuttamiseksi valittiin haastattelut, lasten pelaamisen ja kahden esimerkkipelin havainnointi oikeassa pelitilanteessa sekä lasten pelivalmiuksia valottamaan dokumenttiaineiston analyysi. Olennaista oli kohderyhmän taitoihin sekä lautapelin suunnittelun realiteetteihin, kuten valmistukseen ja lainsäädäntöön, keskittyminen. Pelin tarinallista pohjaa etsittiin muumikirjoista ja mielikuvituksen syvistä kätköistä, inspiraatiota ja yleiskäsitystä markkinoilla olevista vastaavista tuotteista luotiin benchmarkingin avulla. Muumiteeman sitoutuminen peli-ideaan luontevasti tekee pelistä kiinnostavan ja muumi-tuoteryhmään sopivan. Peli-idean yksinkertaisuus, muunneltavuus ja hauskuus nousivat avaintekijöiksi hyvän pelin suunnittelussa. Ideointivaiheessa syntyi useita vaihtoehtoisia muumipelin konsepteja, joista jatkokehittelyyn valittiin työnimellä Hemulin kukkapeli kulkeva opettavainen lautapeli. Peli-idean kehitys tapahtui konkreettisia paperiprototyyppejä testaamalla. Visuaalinen ulkoasu pyrki olemaan yksinkertainen mutta selkeästi muumeihin assosioituva ja kiinnostava. Koska opinnäytteen tavoitteena oli konsepti, lopputuotoksena olivat valmis pelilauta, pelilaatat sekä säännöt.
Lopputuotoksena syntyi Hemulin kukkapeli, viihdyttävä ja opettavainen peli, jonka tavoitteena on rakentaa Muumimammalle kukkapenkki syntymäpäivälahjaksi. Komponentteja pelissä on 48 kukkakuvioista pahvista pelilaattaa, yksinkertainen pelilauta ja muumihahmot pelinappuloina. Kukkapenkkiin on piilotettu myös yllätyksiä ja muumit kilpailevat siitä, kuka ensimmäisenä löytää Hemulin ainutlaatuisen kämmekkäkasvin hortensia hemulensis ja istuttaa sen omien kukkiensa joukkoon. Peli on lyhytkestoinen, yllättävä ja mahdollistaa taktikoinnin sekä etenkin hauskanpidon. Lopputuotokseen sisältyivät kaikki tarvittavat elementit, jotta siitä voidaan mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa jatkokehittää valmis tuote markkinoille.