Pihamaan vuosi- tapahtumasarjasuunnitelma Pihamaan viinitilalle : Tapahtumamarkkinointi brändäämisen välineenä
Kyrö, Elina; Lilja, Tiia (2013)
Kyrö, Elina
Lilja, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920597
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyömme koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa avaamme valitsemamme aiheen kannalta keskeisimpiä käsitteitä kuten tapahtumamarkkinointi, brändi ja asiakkuuksien kehittäminen. Perehdymme myös suomalaisen viinitilabisneksen kehittymiseen sekä viinitapahtumiin ympäri maailmaa ja selvitämme tapahtuman suunnitteluun liittyvät oleellisimmat osa-alueet. Keräsimme aineistoa tietoperustaa ja toiminnallista osuutta varten enimmäkseen alan kirjallisuudesta, mutta myös haastattelun ja benchmarking-tekniikan avulla. Toteutimme avoimen yksilöhaastattelun, jonka kohteena oli toinen Pihamaan omistajista. Benchmarkingia suoritimme arvioimalla internetin avulla kaikkia sellaisia suomalaisia viinitiloja, joilla on omat kotisivut.
Toiminnallinen osuus koostuu Pihamaan viinitilalle suunnittelemastamme tapahtumasarjakonseptista. Tapahtumasarjaan kuuluu kolme teemaltaan erilaista tapahtumaa, ja ne on tarkoitettu toteutettaviksi vuoden sisällä toisistaan, mutta kuitenkin varsinaisen kesäsesongin ulkopuolella. Tapahtumien tarkoituksena on saavuttaa lisää näkyvyyttä sekä levittää tietoisuutta viinitilasta ja sen palveluista. Tapahtumat tukevat ja kehittävät myös Pihamaan brändiä, houkuttelevat uusia ja potentiaalisia asiakasryhmiä, pidentävät viinitilan toiminnallista sesonkia sekä markkinoivat viinitilaa. Mitä tapahtumien sisältöön tulee, saimme toimeksiantajaltamme täysin vapaat kädet niiden suunnittelemiseen. Valitsimme tapahtumien ajankohdiksi loppukevään, alkusyksyn ja joulun. Keväällä järjestetään seminaaripäivä, syksyllä sadonkorjuujuhla ja jouluna tietysti joulutunnelmointia.
Toiminnallinen osuus koostuu Pihamaan viinitilalle suunnittelemastamme tapahtumasarjakonseptista. Tapahtumasarjaan kuuluu kolme teemaltaan erilaista tapahtumaa, ja ne on tarkoitettu toteutettaviksi vuoden sisällä toisistaan, mutta kuitenkin varsinaisen kesäsesongin ulkopuolella. Tapahtumien tarkoituksena on saavuttaa lisää näkyvyyttä sekä levittää tietoisuutta viinitilasta ja sen palveluista. Tapahtumat tukevat ja kehittävät myös Pihamaan brändiä, houkuttelevat uusia ja potentiaalisia asiakasryhmiä, pidentävät viinitilan toiminnallista sesonkia sekä markkinoivat viinitilaa. Mitä tapahtumien sisältöön tulee, saimme toimeksiantajaltamme täysin vapaat kädet niiden suunnittelemiseen. Valitsimme tapahtumien ajankohdiksi loppukevään, alkusyksyn ja joulun. Keväällä järjestetään seminaaripäivä, syksyllä sadonkorjuujuhla ja jouluna tietysti joulutunnelmointia.