Nuorten osallisuus sijaishuollossa
Laaksonen, Joni (2013)
Laaksonen, Joni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920560
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, että mitä tarkoittaa nuorten osallisuus lastensuojelun sijaishuollossa sekä miten sijoitettujen nuorten osallisuus on toteutunut sijaishuollon prosessin eri vaiheissa. Selvitin ja tutkin myös sijaishuollon kehittämismahdollisuuksia osallisuuden näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui sijoitettuja nuoria Etelä-pohjanmaan alueelta, jotka olivat iältään 12-17 -vuotiaita. Työssäni keskeisiä teemoja nuorten osallisuuden lisäksi olivat sijaishuollon ominaispiirteet, nuoren etu ja oikeudet sijaishuollossa, sijaishuollon prosessin eri vaiheet sekä sosiaalityöntekijän, omaohjaajan ja muiden tahojen merkitys nuorelle sijaishuollon aikana. Lainsäädännölliset asiat ovat myös tärkeässä asemassa työssäni.
Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua, joka pohjautui kolmeen tutkimuskysymykseen. Selvitän työs-säni tarkasti tutkimuksen vaiheet ja analysoin tuloksia teoriatietoon pohjaten. Haastatteluihin osallistui nuoria, jotka olivat parhaillaan sijaishuollossa tai siirtyneet jo jälkihuollon puolelle. Haastatelluilta nuorilta sain omakohtaisia kokemuksia sijaishuollon osallisuudesta sekä kehittämisideoita osallisuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyössäni pyrin käsittelemään nuorten osallisuutta mahdollisimman mo-nesta näkökulmasta. Pyrin koko opinnäytetyöni ajan tuomaan sosionomin näkö-kulman esiin ja yhdistän työssäni monipuolisesti teoriaa ja omaa kokemustani lastensuojelun sijaishuollossa. Teoriaosuuteen olen käyttänyt paljon kirjallisuutta lähteenä.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalityössä on kehitettävä erityisesti sosiaalityöntekijöiden ja nuorten välistä vuorovaikutusta. Nuoret haluaisivat enemmän tapaamisia sosiaalityöntekijöidensä kanssa ja tapaamisten tulisi myös olla luonteeltaan rennompia. Omaohjaajan ja nuoren väliseen vuorovaikutukseen nuoret sen sijaan olivat pääosin tyytyväisiä. Tutkimustulosten perusteella nuoret kokevat, että heitä kuunnellaan sijaishuollon arjessa. Tiedonkulun ongelmat eri tahojen välillä sen sijaan nousivat esille haastatteluvastauksista. Nuorten osallisuus sijaishuoltoprosessin eri vaiheessa on toteutunut tutkimukseni perusteella kokonaisvaltaisesti ajatellen kuitenkin hyvin.
Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua, joka pohjautui kolmeen tutkimuskysymykseen. Selvitän työs-säni tarkasti tutkimuksen vaiheet ja analysoin tuloksia teoriatietoon pohjaten. Haastatteluihin osallistui nuoria, jotka olivat parhaillaan sijaishuollossa tai siirtyneet jo jälkihuollon puolelle. Haastatelluilta nuorilta sain omakohtaisia kokemuksia sijaishuollon osallisuudesta sekä kehittämisideoita osallisuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyössäni pyrin käsittelemään nuorten osallisuutta mahdollisimman mo-nesta näkökulmasta. Pyrin koko opinnäytetyöni ajan tuomaan sosionomin näkö-kulman esiin ja yhdistän työssäni monipuolisesti teoriaa ja omaa kokemustani lastensuojelun sijaishuollossa. Teoriaosuuteen olen käyttänyt paljon kirjallisuutta lähteenä.
Tutkimustulosten mukaan sosiaalityössä on kehitettävä erityisesti sosiaalityöntekijöiden ja nuorten välistä vuorovaikutusta. Nuoret haluaisivat enemmän tapaamisia sosiaalityöntekijöidensä kanssa ja tapaamisten tulisi myös olla luonteeltaan rennompia. Omaohjaajan ja nuoren väliseen vuorovaikutukseen nuoret sen sijaan olivat pääosin tyytyväisiä. Tutkimustulosten perusteella nuoret kokevat, että heitä kuunnellaan sijaishuollon arjessa. Tiedonkulun ongelmat eri tahojen välillä sen sijaan nousivat esille haastatteluvastauksista. Nuorten osallisuus sijaishuoltoprosessin eri vaiheessa on toteutunut tutkimukseni perusteella kokonaisvaltaisesti ajatellen kuitenkin hyvin.