Viestintästrategia : case Vakka-Suomen Puhelin Oy
Saranki, Suvi (2013)
Saranki, Suvi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120720359
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Vakka-Suomen Puhelin Oy:lle viestintästrategia. Viestintästrategian tehtävä on antaa organisaation viestinnälle suuntaviivat, jotka tukevat organisaatiota sen liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamisessa. Viestintästrategiassa asetetaan organisaation viestinnälle tavoitteet, keinot ja kanavat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään, mitä viestintä on, miksi organisaatiot viestivät ja mihin kaikkeen yhteisöviestintä organisaatiossa vaikuttaa. Teoriaosuudessa käydään myös läpi viestinnän osa- ja erikoisalueet sekä viestinnän tasot. Työn empiirinen osuus jakautuu viestintästrategian muodostamiseen ja sisäisen viestinnän tarkempaan analysointiin. Osuuden alussa tutustutaan Vakka-Suomen Puhelin Oy:n ja sen viestintään.
Viestintästrategia laadittiin tiiviissä yhteistyössä VSP:n viestinnän ammattilaisen kanssa Juholinin viestinnän strategiamallin mukaan. Tämä malli valittiin, koska siinä on kattavasti käyty organisaation viestintä läpi niin, että se tukee organisaation strategiaa. Viestintästrategian laadinta aloitettiin kartoittamalla organisaation viestinnän nykytilanne, jonka jälkeen paneuduttiin viestinnän tavoitteisiin kohdeorganisaatiossa. Muodostetussa viestintästrategiassa määritellään organisaation viestinnälliset periaatteet ja arvot, sidosryhmät ja keinot miten sidosryhmille viestitään, viestinnän sisällölliset ja visuaaliset määrittelyt, viestinnän tavoitteet, vastuut sekä resurssit. Lisäksi viestintästrategiaan on listattu viestinnän kehittämiskohteet.
Nykytilannetta kartoitettaessa tuli esille organisaation sisäisen viestinnän heikko tilanne. Sisäisessä viestinnässä todettiin olevan puutteita, ja opinnäytetyössä on pohdittu vaihtoehtoja sisäisen viestinnän parantamiseen.
Työssä laadittu viestintästrategia on voimassa vuoteen 2015. VSP tulee noudattamaan tästä lähtien viestinnässään viestintästrategiassa esitettyjä tietoja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitetään, mitä viestintä on, miksi organisaatiot viestivät ja mihin kaikkeen yhteisöviestintä organisaatiossa vaikuttaa. Teoriaosuudessa käydään myös läpi viestinnän osa- ja erikoisalueet sekä viestinnän tasot. Työn empiirinen osuus jakautuu viestintästrategian muodostamiseen ja sisäisen viestinnän tarkempaan analysointiin. Osuuden alussa tutustutaan Vakka-Suomen Puhelin Oy:n ja sen viestintään.
Viestintästrategia laadittiin tiiviissä yhteistyössä VSP:n viestinnän ammattilaisen kanssa Juholinin viestinnän strategiamallin mukaan. Tämä malli valittiin, koska siinä on kattavasti käyty organisaation viestintä läpi niin, että se tukee organisaation strategiaa. Viestintästrategian laadinta aloitettiin kartoittamalla organisaation viestinnän nykytilanne, jonka jälkeen paneuduttiin viestinnän tavoitteisiin kohdeorganisaatiossa. Muodostetussa viestintästrategiassa määritellään organisaation viestinnälliset periaatteet ja arvot, sidosryhmät ja keinot miten sidosryhmille viestitään, viestinnän sisällölliset ja visuaaliset määrittelyt, viestinnän tavoitteet, vastuut sekä resurssit. Lisäksi viestintästrategiaan on listattu viestinnän kehittämiskohteet.
Nykytilannetta kartoitettaessa tuli esille organisaation sisäisen viestinnän heikko tilanne. Sisäisessä viestinnässä todettiin olevan puutteita, ja opinnäytetyössä on pohdittu vaihtoehtoja sisäisen viestinnän parantamiseen.
Työssä laadittu viestintästrategia on voimassa vuoteen 2015. VSP tulee noudattamaan tästä lähtien viestinnässään viestintästrategiassa esitettyjä tietoja.