Hyvinvointiteknologian pilottikokemusten hyödyntäminen vanhuspalveluiden toiminnassa
Lensu, Päivi (2013)
Lensu, Päivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520294
Tiivistelmä
HYVINVOINTITEKNOLOGIAN PILOTTIKOKEMUSTEN HYÖDYNTÄMINEN VANHUSPALVELUIDEN TOIMINNASSA
Tutkimuksessa tarkasteltiin Salon kaupungin vanhuspalveluissa vuosina 2011-2013 pilotoitujen erilaisten hyvinvointiteknologiaratkaisujen raportteja sekä kotihoidon ja ympärivuorokautisen yksiköiden henkilökunnalle tehtyjen teknologiakyselyjen tuloksia. Piloteissa opeteltiin uusien hyvinvointiteknologisten laitteiden, niihin liittyvien ohjelmistojen ja palveluiden käyttöä. Sekä ympärivuorokautisen hoidon että kotihoidon henkilökunta on ollut mukana näissä piloteissa. Pilotit toteutettiin eri yksiköissä ja eri puolilla kaupunkia.
Tutkimuksessa tavoitteena oli kartoittaa vanhuspalveluissa toteutuneiden pilottien ja teknologisten laitteiden käytön vaikutuksia henkilökunnan omaan työhön ja työyhteisöön. Laadullisella tutkimuksella haettiin vanhuspalveluiden henkilöstön aikaisempia kokemuksia hyvinvointiteknologioiden käytettävyydestä. Lisäksi pohditaan miten kokemuksia voidaan hyödyntää vanhuspalveluiden toiminnan kehittämisessä.
Aineistona tutkimuksessa ovat 2011-2013 toteutuneiden kahdeksan pilotin kirjalliset raportit sekä kaksi vanhuspalveluiden henkilökunnalle suunnattua kyselyä. Sisällön analyysillä aineistosta nostettiin esiin kokemuksiin liittyviä tekijöitä piloteista.
Tutkimusongelmat: miten vanhuspalveluiden hoitohenkilökunnan teknologiataidot ovat kehittyneet kahden vuoden aikana, mitä tarkoitusta hyvinvointiteknologiat pal-velivat vanhuspalveluiden henkilöstön näkökulmasta sekä miten hyvinvointiteknologian kokemuksia voitaisiin hyödyntää vanhuspalveluiden kehittämisessä.
Aineiston tarkastelussa hyvinvointiteknologian pilottikokemuksien hyödyntämisestä vanhuspalveluiden toiminnassa nousevia alueita olivat toteutuksista oppiminen, toiminnan tehostuminen, kustannusvaikuttavuuden osoittamisen vaikeus, yhteistyön merkitys, taito arvioida käytettävyyttä ja kehittää tuotteita sekä vaikutukset asiakkaalle.
Teknologia ei ratkaise kaikkea, mutta sitä voidaan hyödyntää tarkasti kohdistetuille toiminnoille ja saada näistä maksimaalinen hyöty. Teknologian käyttöönotossa vaaditaan monen tekijän onnistunutta yhteensovittamisesta. Kritiikkiä ja kehittämiskohtia tuodaan esiin, mutta osaammeko riittävästi hyödyntää jo olemassa olevia ratkaisuja ja tarvittaessa muuttaa omaa toimintatapaa ja asennoitumista maksimaalisen hyödyn saamiseksi
Tutkimuksessa tarkasteltiin Salon kaupungin vanhuspalveluissa vuosina 2011-2013 pilotoitujen erilaisten hyvinvointiteknologiaratkaisujen raportteja sekä kotihoidon ja ympärivuorokautisen yksiköiden henkilökunnalle tehtyjen teknologiakyselyjen tuloksia. Piloteissa opeteltiin uusien hyvinvointiteknologisten laitteiden, niihin liittyvien ohjelmistojen ja palveluiden käyttöä. Sekä ympärivuorokautisen hoidon että kotihoidon henkilökunta on ollut mukana näissä piloteissa. Pilotit toteutettiin eri yksiköissä ja eri puolilla kaupunkia.
Tutkimuksessa tavoitteena oli kartoittaa vanhuspalveluissa toteutuneiden pilottien ja teknologisten laitteiden käytön vaikutuksia henkilökunnan omaan työhön ja työyhteisöön. Laadullisella tutkimuksella haettiin vanhuspalveluiden henkilöstön aikaisempia kokemuksia hyvinvointiteknologioiden käytettävyydestä. Lisäksi pohditaan miten kokemuksia voidaan hyödyntää vanhuspalveluiden toiminnan kehittämisessä.
Aineistona tutkimuksessa ovat 2011-2013 toteutuneiden kahdeksan pilotin kirjalliset raportit sekä kaksi vanhuspalveluiden henkilökunnalle suunnattua kyselyä. Sisällön analyysillä aineistosta nostettiin esiin kokemuksiin liittyviä tekijöitä piloteista.
Tutkimusongelmat: miten vanhuspalveluiden hoitohenkilökunnan teknologiataidot ovat kehittyneet kahden vuoden aikana, mitä tarkoitusta hyvinvointiteknologiat pal-velivat vanhuspalveluiden henkilöstön näkökulmasta sekä miten hyvinvointiteknologian kokemuksia voitaisiin hyödyntää vanhuspalveluiden kehittämisessä.
Aineiston tarkastelussa hyvinvointiteknologian pilottikokemuksien hyödyntämisestä vanhuspalveluiden toiminnassa nousevia alueita olivat toteutuksista oppiminen, toiminnan tehostuminen, kustannusvaikuttavuuden osoittamisen vaikeus, yhteistyön merkitys, taito arvioida käytettävyyttä ja kehittää tuotteita sekä vaikutukset asiakkaalle.
Teknologia ei ratkaise kaikkea, mutta sitä voidaan hyödyntää tarkasti kohdistetuille toiminnoille ja saada näistä maksimaalinen hyöty. Teknologian käyttöönotossa vaaditaan monen tekijän onnistunutta yhteensovittamisesta. Kritiikkiä ja kehittämiskohtia tuodaan esiin, mutta osaammeko riittävästi hyödyntää jo olemassa olevia ratkaisuja ja tarvittaessa muuttaa omaa toimintatapaa ja asennoitumista maksimaalisen hyödyn saamiseksi