Musiikin teoriaa ja biisien nikkarointia
Kesäniemi, Janne (2013)
Kesäniemi, Janne
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419995
Tiivistelmä
Miten motivoida oppilaat opiskelemaan musiikin teoriaa? Laadullista tutkimusta edustava pedagoginen opinnäytetyöni pohjautuu suurelta osin Keski-Pohjanmaan opiston laululinjalla pitämiini musiikin teoriatunteihin ja biisintekokursseihin. Halusin tutkia, miten oppilaat saisi kiinnostuneemmiksi musiikin teorian opiskelusta ja mikä olisi tähän tehokkain metodi. Tältä pohjalta laadin oman opintojakson opetussuunitelmineen. Sisällöksi työstin oppilailleni mielenkiintoisia musiikin teoriaan ja säveltapailuun liittyviä tehtäviä kuten esimerkiksi rytmin lukua, rytmidiktaatteja, säveltapailua, melodiadiktaatteja, harmoniaoppia, rakenneoppia, sanoittamista, soitinoppia ja studiotekniikkaa.
Opinnäytetyöprosessissani kehittelin opetusmetodiani tarkoin tutkien oppilaiden motivaatiota, omaa opetusfilosofiaani ja pedagogisia näkemyksiäni. Halusin myös tehdä tarkat tuntisuunnitelmat, minkä mukaan opettajan on helppo edetä kohti valmista tuotosta tavoitteena saada biisit nuottipaperilta kuunneltavaan muotoon.
Säveltäminen osoittautui tehokkaaksi keinoksi opettaa musiikin teoriaa. Omien kappaleiden säveltäminen edisti oppilaan motivaatiota teoriaopintoja kohtaan monella tavoin. Oppilaat alkoivat itse vapaaehtoisesti ottamaan selvää musiikin teoriasta edetessään omien biisien sävellyksessä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi oma biisintekokurssin opetussuunnitelma, joka on osittain sisällytetty opinnäytetyöhöni. Myös oma ammattiosaamiseni syveni monipuolisesti tutkiessani tarkoin oppilaiden mielenkiinnonkohteita ja omaa opetusfilosofiaani. Kokemuksellinen projektioppiminen osoittautui tehokkuuden lisäksi myös mieluisaksi oppilaille sekä myös opettajalle.
Opinnäytetyöprosessissani kehittelin opetusmetodiani tarkoin tutkien oppilaiden motivaatiota, omaa opetusfilosofiaani ja pedagogisia näkemyksiäni. Halusin myös tehdä tarkat tuntisuunnitelmat, minkä mukaan opettajan on helppo edetä kohti valmista tuotosta tavoitteena saada biisit nuottipaperilta kuunneltavaan muotoon.
Säveltäminen osoittautui tehokkaaksi keinoksi opettaa musiikin teoriaa. Omien kappaleiden säveltäminen edisti oppilaan motivaatiota teoriaopintoja kohtaan monella tavoin. Oppilaat alkoivat itse vapaaehtoisesti ottamaan selvää musiikin teoriasta edetessään omien biisien sävellyksessä. Opinnäytetyön tuloksena syntyi oma biisintekokurssin opetussuunnitelma, joka on osittain sisällytetty opinnäytetyöhöni. Myös oma ammattiosaamiseni syveni monipuolisesti tutkiessani tarkoin oppilaiden mielenkiinnonkohteita ja omaa opetusfilosofiaani. Kokemuksellinen projektioppiminen osoittautui tehokkuuden lisäksi myös mieluisaksi oppilaille sekä myös opettajalle.