Postipalautus-palvelun tarpeellisuuden kartoittaminen : Case: Makuuni Oy
Hannula, Mira (2013)
Hannula, Mira
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920446
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli toteuttaa mielipidekysely Makuuni Oy:n uuden Postipalautus-palvelun lanseerausta koskien ja kartoittaa palvelun tarpeellisuutta. Makuuni Oy on toiminut vuodesta 1985 ja nyt vuonna 2013 kilpailun tiukentuessa palautusprosessia haluttiin kehittää sujuvammaksi ja kaikille asiak-kaille helpommaksi asuinpaikasta riippumatta. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys oli kuitenkin Mai-nostoimisto Haaja, sillä tutkimus oli osa laajempaa viitekehystä ja markkinointikampanjaa, jonka mainostoimisto Haaja toteutti syksyn aikana. Mainostoimisto oli siis vastuussa Makuunin uuden palvelun lanseerausmainonnasta ja -markkinoinnista. Viitekehykseni käsitteleekin lanseerausmarkkinointia ja saatavuutta.
Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää, mitä mieltä Makuunin asiakkaat olivat uudesta Postipalautus- palvelusta. Tutkimusongelmana oli selvittää tämän lisäksi, vaikuttaisiko Postipalautus-palvelu asiakkaiden vuokrauskäyttäytymiseen lisäämällä sitä. Alaongelmiksi voidaan lukea asiakkaiden vuokrauskäyttäytymisen tutkiminen ja se, miten tärkeä osa vuokrausprosessia vuokraelokuvan palautus on. Tutkimuksesta saaduista tuloksista Makuuni alkaa kehittämään palautusprosessiaan entistä paremmaksi ja ottaa huomioon myös tutkimuksessa esiintyvät kehitysehdotukset.
Tutkimuksessa käytettiin pääasiallisesti kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja kyselylomakkeen kysymykset olivat pääosin strukturoituja. Aluksi tutkimus aloitettiin haastattelemalla Makuunin ja Mainos-toimisto Haajan asianosaisia henkilöitä, jotta saatiin selville tarkat linjaukset, mitä tutkimuksella haluttai-siin selvittää. Kun kysely oli saatu valmiiksi, se lähetettiin sähköpostitse Makuunin asiakkaille ja siihen oli mahdollisuus vastata myös avoimen linkin kautta.
Tuloksista selvisi, että palauttamisen helppoutta ja sujuvuutta pidettiin tärkeänä asiana vuokrausprosessissa, joten Postipalautus-palvelu tulee tarpeeseen tästä näkökulmasta katsottuna. Haasteiksi nähtiin asiakkaan oma aikataulu, myöhästymismaksut ja muistaminen. Suurin osa vastaajista kertoi, ettei vuokrauskäyttäytyminen ole muuttunut suuresti viimeisen vuoden aikana, toki erilaisten viihdepalveluiden ja internetin tarjonnan vaikutuksia kilpailussa voidaan jo nähdä. Kokonaisuudessaan tutkimuksella saatiin haettuja tuloksia, kuitenkin vastaajien määrä olisi voinut olla suurempi, jotta tutkimuksen luotettavuus olisi ollut korkeampi.
Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää, mitä mieltä Makuunin asiakkaat olivat uudesta Postipalautus- palvelusta. Tutkimusongelmana oli selvittää tämän lisäksi, vaikuttaisiko Postipalautus-palvelu asiakkaiden vuokrauskäyttäytymiseen lisäämällä sitä. Alaongelmiksi voidaan lukea asiakkaiden vuokrauskäyttäytymisen tutkiminen ja se, miten tärkeä osa vuokrausprosessia vuokraelokuvan palautus on. Tutkimuksesta saaduista tuloksista Makuuni alkaa kehittämään palautusprosessiaan entistä paremmaksi ja ottaa huomioon myös tutkimuksessa esiintyvät kehitysehdotukset.
Tutkimuksessa käytettiin pääasiallisesti kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja kyselylomakkeen kysymykset olivat pääosin strukturoituja. Aluksi tutkimus aloitettiin haastattelemalla Makuunin ja Mainos-toimisto Haajan asianosaisia henkilöitä, jotta saatiin selville tarkat linjaukset, mitä tutkimuksella haluttai-siin selvittää. Kun kysely oli saatu valmiiksi, se lähetettiin sähköpostitse Makuunin asiakkaille ja siihen oli mahdollisuus vastata myös avoimen linkin kautta.
Tuloksista selvisi, että palauttamisen helppoutta ja sujuvuutta pidettiin tärkeänä asiana vuokrausprosessissa, joten Postipalautus-palvelu tulee tarpeeseen tästä näkökulmasta katsottuna. Haasteiksi nähtiin asiakkaan oma aikataulu, myöhästymismaksut ja muistaminen. Suurin osa vastaajista kertoi, ettei vuokrauskäyttäytyminen ole muuttunut suuresti viimeisen vuoden aikana, toki erilaisten viihdepalveluiden ja internetin tarjonnan vaikutuksia kilpailussa voidaan jo nähdä. Kokonaisuudessaan tutkimuksella saatiin haettuja tuloksia, kuitenkin vastaajien määrä olisi voinut olla suurempi, jotta tutkimuksen luotettavuus olisi ollut korkeampi.