Hajautetusta lähisuhde- ja perheväkivaltatyöstä kohti koordinoitua moniammatillista verkostotyötä Joensuussa tehtävän lähisuhde- ja perheväkivaltatyön laadun parantamiseksi
Kinnunen, Miia-Maria; Puhakka, Pihla (2013)
Kinnunen, Miia-Maria
Puhakka, Pihla
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020767
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää Joensuussa tehtävän lähisuhde- ja perheväkivaltatyön tilannetta. Saimme tutkimusidean toimeksiantona Joensuun kaupungin sosiaalipalveluiden lastensuojelun yksiköltä. Tutkimustehtävänämme oli selvittää tilannetta paikallisten toimijoiden arvioimana. Tietoa haluttiin lähisuhde- ja perheväkivaltatyön vahvuuksista, ongelmakohdista ja työntekijöiden arvioimista ratkaisumahdollisuuksista paikallisessa väkivaltatyössä ilmeneviin puutteisiin. Lisäksi työntekijöiltä haluttiin kuulla heidän arvionsa Ruotsin resurssikeskusmallin mukaisen keskitetyn osaamiskeskuksen mahdollisuuksista vastata Joensuussa tehtävän lähisuhde- ja perheväkivaltatyön puutteisiin.
Opinnäytetyömme tulokset on kerätty haastattelumenetelmällä. Haastattelut toteutimme kolmena puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna. Haastattelut on käsitelty aineistolähtöisen analyysin menetelmällä.
Tuloksista nousi kolme pääteemaa: työntekijöihin, asiakkaisiin ja rakenteisiin liittyvät ongelmat ja tarpeet. Tuloksissa näkyi myös se, että Joensuuhun tarvitaan selkeästi jokin taho koordinoimaan ja selkiinnyttämään palveluja, palveluntarvetta ja pitämään yllä yhteistyöverkostoja. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla asiakkaiden kokemien ongelmien selvittäminen asiakkailta itseltään. Tällä tavoin saataisiin tietoa muun muassa siitä, mitä ongelmia asiakkaat itse ovat kokeneet.
Opinnäytetyömme tulokset on kerätty haastattelumenetelmällä. Haastattelut toteutimme kolmena puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna. Haastattelut on käsitelty aineistolähtöisen analyysin menetelmällä.
Tuloksista nousi kolme pääteemaa: työntekijöihin, asiakkaisiin ja rakenteisiin liittyvät ongelmat ja tarpeet. Tuloksissa näkyi myös se, että Joensuuhun tarvitaan selkeästi jokin taho koordinoimaan ja selkiinnyttämään palveluja, palveluntarvetta ja pitämään yllä yhteistyöverkostoja. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla asiakkaiden kokemien ongelmien selvittäminen asiakkailta itseltään. Tällä tavoin saataisiin tietoa muun muassa siitä, mitä ongelmia asiakkaat itse ovat kokeneet.