Verkkokaupan konversioasteen kasvattaminen : case Nut Express
Virtanen, Ville; Lyy, Aku (2013)
Virtanen, Ville
Lyy, Aku
Turun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820421
Tiivistelmä
Case: Nut Express verkkokaupan konversion parantaminen keskittymällä loppukäyttäjän ostokokemuksen parantamiseen sekä helpottamiseen ostoprosessin aikana. Tehtävänä on laatia Nut Express:lle ohjeistus tarvittaviin muutoksiin verkkokaupassa käyttöliittymän parantamiseksi ja tätä kautta konversioasteen nostamiseksi. Tavoitteena on parantaa loppukäyttäjän ostokokemusta verkkokaupassa sekä kannustaa asiakasta ostopäätöksen tekemiseen.
Tutkimusmenetelmäksi muodostui uusi, ostoprosessia videolla kuvaava menetelmä. Nimitämme tätä konversiokaareksi. Konversiokaari koostuu Nut Expressin osalta neljästä päätoimesta, joiden todettiin olevan mediaani toimintatapa verkkokaupassa asioivilla asiakkailla. Lisäksi teetimme kyselyn verkossa tapahtuvaan asiakaspalveluun ja ostokäyttäytymiseen liittyen. Kyselyyn vastasi 336 verkkokauppoja käyttävää suomalaista.
Lopputuloksena syntyi kattava kehitysehdotuskokonaisuuden Nut Expressin verkkokaupalle. Olemme listanneet jokaisen konversiokaaren osalta selkeät muutokset, jotka on hyvä tehdä mahdollisimman nopeasti ja A/B-testaukseen suositeltavat kehityskohteet.
Tutkimusmenetelmäksi muodostui uusi, ostoprosessia videolla kuvaava menetelmä. Nimitämme tätä konversiokaareksi. Konversiokaari koostuu Nut Expressin osalta neljästä päätoimesta, joiden todettiin olevan mediaani toimintatapa verkkokaupassa asioivilla asiakkailla. Lisäksi teetimme kyselyn verkossa tapahtuvaan asiakaspalveluun ja ostokäyttäytymiseen liittyen. Kyselyyn vastasi 336 verkkokauppoja käyttävää suomalaista.
Lopputuloksena syntyi kattava kehitysehdotuskokonaisuuden Nut Expressin verkkokaupalle. Olemme listanneet jokaisen konversiokaaren osalta selkeät muutokset, jotka on hyvä tehdä mahdollisimman nopeasti ja A/B-testaukseen suositeltavat kehityskohteet.