Ensiapukoulutus peruskoulun opettajille
Björkman, Erika (2013)
Björkman, Erika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120884
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tapaturmiin rajautuva ensiapukoulutus peruskoulun opettajille. Opettajat ovat usein ainoita aikuisia, jotka ovat paikalla koulutapaturmien sattuessa. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli kehittää peruskoulun opettajien osaamista tapaturmien ensiaputilanteissa sekä sitä kautta parantaa turvallisuutta peruskouluissa. Lisäksi tavoitteena oli lisätä omaa tietämystäni tapaturmien ensiavusta, koulutustilaisuuden suunnittelemisesta ja toteuttamisesta sekä kouluttajana toimimisesta.
Tässä opinnäytetyössä teoreettisen viitekehyksen muodostavat kuvaukset siitä, millainen on hyvä koulutustilaisuus, millainen on hyvä kouluttaja ja mitkä ovat ensiapuohjeet koulutustilaisuudessa käsiteltävissä tapaturmissa. Käsiteltäviin aihe-alueisiin kuuluivat sokki, haavat ja verenvuodot, tuki- ja liikuntaelinten vammat, pään vammat, vierasesine hengitysteissä sekä palovammat. Itse koulutustilaisuus järjestettiin Jämijärven keskuskoululla elokuussa 2013. Koulutustilaisuuteen osallistui koko Jämijärven opettajakunta. Osallistujia oli yhteensä 19.
Koulutustilaisuus oli kolmen tunnin pituinen ja se piti sisällään luento-opetusta, käytännön harjoituksia, porinaryhmiä sekä case-tehtäviä. Vältin kuitenkin tavanomaista luennointia ja pyrin luomaan tilaisuuteen keskustelevaa sekä osallistavaa ilmapiiriä. Asioita käytiin läpi yhdessä pohtien ja keskustellen. Koulutuksen materiaali oli jaettu kolmeen osioon, joista jokainen oli noin tunnin mittainen. Ensimmäisen tunnin aikana käsiteltiin haavoja sekä verenvuotoja, toisella tunnilla tuki- ja liikuntaelinten vammoja ja viimeisen tunnin aiheena olivat palovammat.
Koulutukseen osallistuneet opettajat kokivat ensiapuosaamisensa suhteellisen hyväksi jo ennen koulutusta, mutta osallistujat arvioivat osaamisensa tason parantuneen koulutuksen myötä. Itse myös koin koulutustilaisuuden pääosin onnistuneeksi. Koulutus herätti myös laajempaa keskustelua sekä mielenkiintoa, sillä aiheesta julkaistiin kirjoitus seutulehdessä.
Tässä opinnäytetyössä teoreettisen viitekehyksen muodostavat kuvaukset siitä, millainen on hyvä koulutustilaisuus, millainen on hyvä kouluttaja ja mitkä ovat ensiapuohjeet koulutustilaisuudessa käsiteltävissä tapaturmissa. Käsiteltäviin aihe-alueisiin kuuluivat sokki, haavat ja verenvuodot, tuki- ja liikuntaelinten vammat, pään vammat, vierasesine hengitysteissä sekä palovammat. Itse koulutustilaisuus järjestettiin Jämijärven keskuskoululla elokuussa 2013. Koulutustilaisuuteen osallistui koko Jämijärven opettajakunta. Osallistujia oli yhteensä 19.
Koulutustilaisuus oli kolmen tunnin pituinen ja se piti sisällään luento-opetusta, käytännön harjoituksia, porinaryhmiä sekä case-tehtäviä. Vältin kuitenkin tavanomaista luennointia ja pyrin luomaan tilaisuuteen keskustelevaa sekä osallistavaa ilmapiiriä. Asioita käytiin läpi yhdessä pohtien ja keskustellen. Koulutuksen materiaali oli jaettu kolmeen osioon, joista jokainen oli noin tunnin mittainen. Ensimmäisen tunnin aikana käsiteltiin haavoja sekä verenvuotoja, toisella tunnilla tuki- ja liikuntaelinten vammoja ja viimeisen tunnin aiheena olivat palovammat.
Koulutukseen osallistuneet opettajat kokivat ensiapuosaamisensa suhteellisen hyväksi jo ennen koulutusta, mutta osallistujat arvioivat osaamisensa tason parantuneen koulutuksen myötä. Itse myös koin koulutustilaisuuden pääosin onnistuneeksi. Koulutus herätti myös laajempaa keskustelua sekä mielenkiintoa, sillä aiheesta julkaistiin kirjoitus seutulehdessä.