Pahvilaatikoista houkuttelevaksi kokoelmaksi : Joupin alakoulun koulukirjaston ajantasaistaminen
Mäkelä, Sannamari (2013)
Mäkelä, Sannamari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120903
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia sekä teoriassa että käytännössä, miten pieni koulukirjasto voidaan ajantasaistaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Seinäjoella sijaitsevan Joupin alakoulun koulukirjasto pystyisi paremmin hyödyntämään kirjaston tilaa ja kokoelmaa ja luomaan niille merkityksiä ja käyttöä. Opinnäytetyö on kehittämishanke: sillä tähdätään työmenetelmien ja muiden käytäntöjen parantamiseen ja uusien suunnitteluun.
Työn teoriaosuudessa selvitetään Suomen koulukirjastojen historiaa sekä sitä, miten Suomen lainsäädäntö koulukirjastoista eroaa Ruotsin, Norjan ja Tanskan lainsäädännöistä. Lisäksi pohditaan koulukirjastojen merkitystä pedagogisessa mielessä sekä lukemisen ja oppimisen innostajana. Myös IFLA:n koulukirjastojulistuksen hyvän koulukirjaston kriteerejä käsitellään teoriaosassa.
Tutkimuksen taustalla oli Joupin koulun henkilökunnan pyyntö kehittää heidän koulukirjastoaan. Koulun remontti tarjosi mahdollisuuden uudistaa koulun kirjaston tilaa sekä samalla kartoittaa ja uudistaa kirjaston kokoelma sekä tarkastella kirjaston toimintaa ja sen kehittämisideoita. Tutkimuksen alussa toteutettiin kolmen aktiivisesti koulun kirjastoa käyttävän opettajan puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelu valittiin sen tehokkuuden takia: yhdellä kertaa saadaan tietoa usealta ihmiseltä. Haastattelussa selvitettiin, millaista apua koulukirjastoon halutaan ja mitä opettajat odottavat koulukirjastolta.
Kvalitatiivisena menetelmänä käytettiin myös tapaustutkimusta. Käytännön työssä tutkittiin Joupin koulukirjasto yksityiskohtaisesti. Kirjaston aineisto käytiin järjestelmällisesti läpi ja sitä verrattiin yleisiin laatusuosituksiin ja asiantuntijoiden näkemyksiin. Opinnäytetyön käytännön osuus toteutettiin yhteistyössä Joupin kirjasto-opettaja Arja Kankaanpään kanssa.
Tutkimus osoitti, että pienikin koulukirjasto voi täyttää hyvän koulukirjaston kriteerejä, mutta se vaatii opettajien aitoa halua kehittää kirjastoaan. Joupin koulukirjastossa on onnistuttu lukemaan innostamisessa ja kirjallisuuden esiintuomisessa. Koulukirjaston tilasta tuli oppimisympäristö, joka sopii sekä yksilölliseen työhön että ryhmätyöskentelyyn. Sitä voidaan myös käyttää enemmän opetuksen tukena.
Työn teoriaosuudessa selvitetään Suomen koulukirjastojen historiaa sekä sitä, miten Suomen lainsäädäntö koulukirjastoista eroaa Ruotsin, Norjan ja Tanskan lainsäädännöistä. Lisäksi pohditaan koulukirjastojen merkitystä pedagogisessa mielessä sekä lukemisen ja oppimisen innostajana. Myös IFLA:n koulukirjastojulistuksen hyvän koulukirjaston kriteerejä käsitellään teoriaosassa.
Tutkimuksen taustalla oli Joupin koulun henkilökunnan pyyntö kehittää heidän koulukirjastoaan. Koulun remontti tarjosi mahdollisuuden uudistaa koulun kirjaston tilaa sekä samalla kartoittaa ja uudistaa kirjaston kokoelma sekä tarkastella kirjaston toimintaa ja sen kehittämisideoita. Tutkimuksen alussa toteutettiin kolmen aktiivisesti koulun kirjastoa käyttävän opettajan puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelu valittiin sen tehokkuuden takia: yhdellä kertaa saadaan tietoa usealta ihmiseltä. Haastattelussa selvitettiin, millaista apua koulukirjastoon halutaan ja mitä opettajat odottavat koulukirjastolta.
Kvalitatiivisena menetelmänä käytettiin myös tapaustutkimusta. Käytännön työssä tutkittiin Joupin koulukirjasto yksityiskohtaisesti. Kirjaston aineisto käytiin järjestelmällisesti läpi ja sitä verrattiin yleisiin laatusuosituksiin ja asiantuntijoiden näkemyksiin. Opinnäytetyön käytännön osuus toteutettiin yhteistyössä Joupin kirjasto-opettaja Arja Kankaanpään kanssa.
Tutkimus osoitti, että pienikin koulukirjasto voi täyttää hyvän koulukirjaston kriteerejä, mutta se vaatii opettajien aitoa halua kehittää kirjastoaan. Joupin koulukirjastossa on onnistuttu lukemaan innostamisessa ja kirjallisuuden esiintuomisessa. Koulukirjaston tilasta tuli oppimisympäristö, joka sopii sekä yksilölliseen työhön että ryhmätyöskentelyyn. Sitä voidaan myös käyttää enemmän opetuksen tukena.