Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta Porin terveys- ja hyvinvointipalveluissa
Koota, Marjukka (2013)
Koota, Marjukka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818933
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Koota, Marjukka. Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta Porin terveys- ja hyvinvointipalveluissa. Syksy 2013, 30 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä sairaanhoitajan työ Porin terveys- ja hyvinvointipalveluissa sairaanhoitajan vastaanotolla pääasiallisesti nykypäivänä on tutkimalla vastaanotossa työskentelevien sairaanhoitajien ajatuksia sairaanhoitajan vastaanoton tehtävistä nykypäivänä, miten sairaanhoitajat vastaanottotyössä kokevat tehtävät mukaan lukien koulutuksen riittävyys ja mitä mieltä asiakkaat/potilaat ovat sairaanhoitajan vastaanotosta nykypäivänä. Tavoitteena oli opinnäytetyön muodossa saattaa yleiseen tietoon, mitä sairaanhoitajan työ Porin terveys- ja hyvinvointipalvelujen sairaanhoitajan vastaanotolla pääosin on.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta sairaanhoitajaa Porin terveys- ja hyvinvointipalvelujen sairaanhoitajan vastaanotoilta Länsi-, Itä- ja Keski-Porin lähipalvelualueilta. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Kaikki haastatellut sairaanhoitajat olivat naisia, ja heidän työkokemuksensa olivat erilaisia.
Hoitajien tehtäviä sairaanhoitajan vastaanotolla olivat potilaan ohjaaminen itsensä omatoimisessa hoitamisessa/hoitamaan itse itseään, potilaan tilan tunnistaminen ja seuranta, hoitopaikan määrittäminen, potilaan peruselintoimintojen varmistaminen, käytännön kädentaitoa vaativat sairaanhoidolliset toimenpiteet, kirjaaminen, lääkärin avustaminen ja kaikki lääkkeisiin liittyvä toiminta, muun muassa potilaan lääkitseminen. Hoidontarpeen arviointi oli kuitenkin tärkein asia. Uusia tehtäviä olivat Marevan-lääkkeen annostus ja ohjeistus potilaalle tietyin kriteerein, yksivuotiaasta ylöspäin olevien lasten komplisoitumattomien korvatulehdusten jälkitarkastukset, kystiitin arvio ja hoito 18 - 65-vuotiailla naisilla, aikuisten ruuansulatusinfektioiden hoito, ylähengitystieinfektion hoito, ohjeistus, arviointi ja sairaslomat ja laboratoriokontrollilähetteet.
Sairaanhoitajat olivat sitä mieltä, että työ vaatii osaamista monelta alueelta, ja he pitivät työnkuvaa mielenkiintoisena, haastavana ja mielekkäänä. He olivat pääosin tyytyväisiä lisäkoulutusten saatavuuteen ja riittävyyteen ja olivat sitä mieltä, että tässä työssä itseään tulee kehittää jatkuvasti. Negatiivisina asioina sairaanhoitajat pitivät lisääntynyttä kiirettä, palkkausta ja sitä, että uuden tiedon kulku kaikkialle on hidasta ja kankeaa.
Pääosin asiakkaat olivat sairaanhoitajan vastaanottoon erittäin tyytyväisiä. Hyvin pieni osa asiakkaista on ollut palveluun tyytymättömiä. Tyytymättömyys perustui pääosin iäkkäämmän väestön luuloon, että vain lääkäri voi hoitaa tiettyjä asioita. Enemmän vastarintaa oli kuitenkin siirtymävaiheen alussa.
Asiasanat: sairaanhoitajat, vastaanotto, perusterveydenhuolto.
Koota, Marjukka. Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta Porin terveys- ja hyvinvointipalveluissa. Syksy 2013, 30 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä sairaanhoitajan työ Porin terveys- ja hyvinvointipalveluissa sairaanhoitajan vastaanotolla pääasiallisesti nykypäivänä on tutkimalla vastaanotossa työskentelevien sairaanhoitajien ajatuksia sairaanhoitajan vastaanoton tehtävistä nykypäivänä, miten sairaanhoitajat vastaanottotyössä kokevat tehtävät mukaan lukien koulutuksen riittävyys ja mitä mieltä asiakkaat/potilaat ovat sairaanhoitajan vastaanotosta nykypäivänä. Tavoitteena oli opinnäytetyön muodossa saattaa yleiseen tietoon, mitä sairaanhoitajan työ Porin terveys- ja hyvinvointipalvelujen sairaanhoitajan vastaanotolla pääosin on.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta sairaanhoitajaa Porin terveys- ja hyvinvointipalvelujen sairaanhoitajan vastaanotoilta Länsi-, Itä- ja Keski-Porin lähipalvelualueilta. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella menetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Kaikki haastatellut sairaanhoitajat olivat naisia, ja heidän työkokemuksensa olivat erilaisia.
Hoitajien tehtäviä sairaanhoitajan vastaanotolla olivat potilaan ohjaaminen itsensä omatoimisessa hoitamisessa/hoitamaan itse itseään, potilaan tilan tunnistaminen ja seuranta, hoitopaikan määrittäminen, potilaan peruselintoimintojen varmistaminen, käytännön kädentaitoa vaativat sairaanhoidolliset toimenpiteet, kirjaaminen, lääkärin avustaminen ja kaikki lääkkeisiin liittyvä toiminta, muun muassa potilaan lääkitseminen. Hoidontarpeen arviointi oli kuitenkin tärkein asia. Uusia tehtäviä olivat Marevan-lääkkeen annostus ja ohjeistus potilaalle tietyin kriteerein, yksivuotiaasta ylöspäin olevien lasten komplisoitumattomien korvatulehdusten jälkitarkastukset, kystiitin arvio ja hoito 18 - 65-vuotiailla naisilla, aikuisten ruuansulatusinfektioiden hoito, ylähengitystieinfektion hoito, ohjeistus, arviointi ja sairaslomat ja laboratoriokontrollilähetteet.
Sairaanhoitajat olivat sitä mieltä, että työ vaatii osaamista monelta alueelta, ja he pitivät työnkuvaa mielenkiintoisena, haastavana ja mielekkäänä. He olivat pääosin tyytyväisiä lisäkoulutusten saatavuuteen ja riittävyyteen ja olivat sitä mieltä, että tässä työssä itseään tulee kehittää jatkuvasti. Negatiivisina asioina sairaanhoitajat pitivät lisääntynyttä kiirettä, palkkausta ja sitä, että uuden tiedon kulku kaikkialle on hidasta ja kankeaa.
Pääosin asiakkaat olivat sairaanhoitajan vastaanottoon erittäin tyytyväisiä. Hyvin pieni osa asiakkaista on ollut palveluun tyytymättömiä. Tyytymättömyys perustui pääosin iäkkäämmän väestön luuloon, että vain lääkäri voi hoitaa tiettyjä asioita. Enemmän vastarintaa oli kuitenkin siirtymävaiheen alussa.
Asiasanat: sairaanhoitajat, vastaanotto, perusterveydenhuolto.