Vanhempien kokemukset viestinnästä ja vuorovaikutuksesta : Tyytyväisyyskysely päiväkirurgisten lapsipotilaiden vanhemmille
Nissinaho, Tiina; Pennanen, Leena (2013)
Nissinaho, Tiina
Pennanen, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkirurgisten lapsipotilaiden vanhempien tyytyväisyyttä viestintään, vuorovaikutukseen ja palveluun. Idea opinnäytetyöhön tuli yksityisen sairaalan leikkausosastolta, jossa tyytyväisyyskysely toteutettiin. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli yksi avoin kysymys. Kyselylomakkeita palautui 78 vastausprosentin ollessa 73. Aineisto analysoitiin tilastollisesti.
Tulosten perusteella voidaan sanoa vanhempien kokeneen viestinnän ja vuorovaikutuksen toimiviksi. Vaikka vanhemmat kokivat annetun informaation riittäväksi, olisi osa halunnut enemmän tietoa leikkauskomplikaatioista, leikkauspäivän kulusta, nukutuksesta, rajoituksista toimenpiteen jälkeen, toimenpiteen vaikutuksista arkeen, itse toimenpiteestä ja leikkaukseen liittyvistä riskeistä. Tulosten mukaan palvelu täytti vanhempien odotukset. Asteikolla 1-5 muodostui palvelun keskiarvoksi 4,85.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa leikkausosastolle tietoa asiakastyytyväisyyden nykytilasta. Tulosten mukaan oli asiakastyytyväisyyden taso hyvä. Vaikka tiedon antamiseen oltiin kokonaisuudessaan tyytyväisiä, kävi tuloksista ilmi, että ainakin osa vanhemmista olisi halunnut tietää tarkemmin lapsen hoitoon liittyvistä asioista. Näin ollen jatkotutkimusideana voisi olla selvittää tarkemmin mistä asioista päiväkirurgisten lapsipotilaiden vanhemmat haluavat tietoa. Lisäksi voitaisiin selvittä millä tavalla vanhemmat haluavat tiedon annettavan
Tulosten perusteella voidaan sanoa vanhempien kokeneen viestinnän ja vuorovaikutuksen toimiviksi. Vaikka vanhemmat kokivat annetun informaation riittäväksi, olisi osa halunnut enemmän tietoa leikkauskomplikaatioista, leikkauspäivän kulusta, nukutuksesta, rajoituksista toimenpiteen jälkeen, toimenpiteen vaikutuksista arkeen, itse toimenpiteestä ja leikkaukseen liittyvistä riskeistä. Tulosten mukaan palvelu täytti vanhempien odotukset. Asteikolla 1-5 muodostui palvelun keskiarvoksi 4,85.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa leikkausosastolle tietoa asiakastyytyväisyyden nykytilasta. Tulosten mukaan oli asiakastyytyväisyyden taso hyvä. Vaikka tiedon antamiseen oltiin kokonaisuudessaan tyytyväisiä, kävi tuloksista ilmi, että ainakin osa vanhemmista olisi halunnut tietää tarkemmin lapsen hoitoon liittyvistä asioista. Näin ollen jatkotutkimusideana voisi olla selvittää tarkemmin mistä asioista päiväkirurgisten lapsipotilaiden vanhemmat haluavat tietoa. Lisäksi voitaisiin selvittä millä tavalla vanhemmat haluavat tiedon annettavan