Nuoren oman elämän ohjauksen toimintamallit, menetelmät ja haasteet : opiskelijahuoltoryhmän näkökulma
Takko, Katja (2013)
Takko, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoituksen avulla selvittää Järvenpään Keudan opiskelijahuoltoryhmän ohjauksen toimintamalleja ja –menetelmiä, joita heillä on käytössä ammatillisessa oppilaitoksessa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Tämä opinnäytetyö on osa Opiskelun aloituksen osallistava tukihanketta. Opiskelun aloituksen osallistava tuki -hanketta hallinnoi Laurea-ammattikorkeakoulu. Tämä hanke pyrkii ennaltaehkäisemään opiskelijoiden opintojen keskeytyksiä toisen asteen oppilaitoksessa ensimmäisen vuoden aikana. Hankkeen tavoitteena ovat syrjäytymisen ennaltaehkäisy, opiskelijoiden motivaation lisääminen, opiskelijan oman elämän ohjauksen vahvistaminen ja osallisuuden mahdollistaminen sekä opintojen keskeytyksien väheneminen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijahuoltoryhmällä on erilaisia menetelmiä käytössään opiskelijoiden ensimmäisen vuoden opintojen keskeyttämisen ehkäisemiseen. Opiskelijoiden ryhmäytymispäivät ja henkilöstön omat kehittämispäivät ovat osoittautuneet tarpeellisiksi, ja ne koettiin motivoiviksi seikoiksi oppilaitoksen arjessa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijahuoltoryhmällä on erilaisia seuloja, testejä ja keskusteluja opiskelijoiden kanssa, joilla he voivat tukea opiskelijoita. Näistä tekijöistä huolimatta opiskelijahuoltoryhmä kokee, että henkilöstön asenteisiin, varsinkin tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamiseen, kaivattaisiin muutosta. Tutkimus osoitti myös, että ryhmäohjaajat kaipaisivat enemmän tukea ja lisäresursseja omaan työhönsä. Opiskelijahuoltoryhmä esitti selkeän haasteen ja tarpeen toisen asteen opetussuunnitelman kehittämiseksi entistä joustavammaksi ja yksilökohtaisemmaksi, jotta opiskelijoilla olisi mahdollisuus opinnoissaan joustaviin opinpolkuihin. Opiskelijahuoltoryhmä kokee, että yksilökohtaisempi ja joustavampi opintosuunnitelma, vastaisi enemmän opiskelijan tarpeisiin. Tällä keinolla vaikuttaa olevan myös opintojen keskeyttämistä ehkäisevä vaikutus
Tämä opinnäytetyö on osa Opiskelun aloituksen osallistava tukihanketta. Opiskelun aloituksen osallistava tuki -hanketta hallinnoi Laurea-ammattikorkeakoulu. Tämä hanke pyrkii ennaltaehkäisemään opiskelijoiden opintojen keskeytyksiä toisen asteen oppilaitoksessa ensimmäisen vuoden aikana. Hankkeen tavoitteena ovat syrjäytymisen ennaltaehkäisy, opiskelijoiden motivaation lisääminen, opiskelijan oman elämän ohjauksen vahvistaminen ja osallisuuden mahdollistaminen sekä opintojen keskeytyksien väheneminen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijahuoltoryhmällä on erilaisia menetelmiä käytössään opiskelijoiden ensimmäisen vuoden opintojen keskeyttämisen ehkäisemiseen. Opiskelijoiden ryhmäytymispäivät ja henkilöstön omat kehittämispäivät ovat osoittautuneet tarpeellisiksi, ja ne koettiin motivoiviksi seikoiksi oppilaitoksen arjessa. Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijahuoltoryhmällä on erilaisia seuloja, testejä ja keskusteluja opiskelijoiden kanssa, joilla he voivat tukea opiskelijoita. Näistä tekijöistä huolimatta opiskelijahuoltoryhmä kokee, että henkilöstön asenteisiin, varsinkin tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohtaamiseen, kaivattaisiin muutosta. Tutkimus osoitti myös, että ryhmäohjaajat kaipaisivat enemmän tukea ja lisäresursseja omaan työhönsä. Opiskelijahuoltoryhmä esitti selkeän haasteen ja tarpeen toisen asteen opetussuunnitelman kehittämiseksi entistä joustavammaksi ja yksilökohtaisemmaksi, jotta opiskelijoilla olisi mahdollisuus opinnoissaan joustaviin opinpolkuihin. Opiskelijahuoltoryhmä kokee, että yksilökohtaisempi ja joustavampi opintosuunnitelma, vastaisi enemmän opiskelijan tarpeisiin. Tällä keinolla vaikuttaa olevan myös opintojen keskeyttämistä ehkäisevä vaikutus