"SIINÄ PITÄÄ OLLA SYJÄNTÄ SIINÄ HOIJOSA KANS" - Asiakastyytyväisyys omaisten kokemana Leporannan palvelutalossa Kälviällä
Kalliokoski, Jonna; Kallinen, Marjo (2013)
Kalliokoski, Jonna
Kallinen, Marjo
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221001
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Leporannan asukkaiden omaisten tyytyväisyyttä palveluyksikön asukkaiden saamaan hoitoon. Tavoitteena oli tutkimustulosten perusteella kehittää palveluyksikön hoitoa vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla asukkaiden tarpeita.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu tapahtui henkilökohtaisella teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän Leporannassa asuvan asukkaan omaista. Haastatteluista saadun tutkimusaineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan omaiset kokivat Leporannan hyväksi hoitopaikaksi. Omaisten positiivinen kuva Leporannasta nousi asioista, jotka heidän mielestään vaikuttavat ja kuuluvat hyvään hoitoon. Hyvään hoitoon vaikuttavia ominaisuuksia oli tulosten mukaan riittävä henkilökunnan määrä, yhteistyön sujuvuus henkilökunnan ja omaisten välillä, laadukas hoitaminen, hoitopaikan ympäristön viihtyisyys ja asukkaille järjestettävä virikkeellisyys.
Omaiset toivat kuitenkin esiin myös kehitysehdotuksia. Eniten omaiset toivoivat kehittämistä viriketoimintaan. Viriketoimintaa he haluaisivat järjestettävän vieläkin enemmän sekä monipuolisemmin. Tiedonkulkuun omaiset ehdottivat myös parannusta. Yksilöllisen hoidon antaminen ja omatoimisuuden tukeminen nousivat myös tuloksissa esille. Suurin osa omaisista toivoi lisäksi, että vanhuksille pystyttäisiin antamaan enemmän aikaa ja olemaan heille aidosti läsnä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruu tapahtui henkilökohtaisella teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän Leporannassa asuvan asukkaan omaista. Haastatteluista saadun tutkimusaineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan omaiset kokivat Leporannan hyväksi hoitopaikaksi. Omaisten positiivinen kuva Leporannasta nousi asioista, jotka heidän mielestään vaikuttavat ja kuuluvat hyvään hoitoon. Hyvään hoitoon vaikuttavia ominaisuuksia oli tulosten mukaan riittävä henkilökunnan määrä, yhteistyön sujuvuus henkilökunnan ja omaisten välillä, laadukas hoitaminen, hoitopaikan ympäristön viihtyisyys ja asukkaille järjestettävä virikkeellisyys.
Omaiset toivat kuitenkin esiin myös kehitysehdotuksia. Eniten omaiset toivoivat kehittämistä viriketoimintaan. Viriketoimintaa he haluaisivat järjestettävän vieläkin enemmän sekä monipuolisemmin. Tiedonkulkuun omaiset ehdottivat myös parannusta. Yksilöllisen hoidon antaminen ja omatoimisuuden tukeminen nousivat myös tuloksissa esille. Suurin osa omaisista toivoi lisäksi, että vanhuksille pystyttäisiin antamaan enemmän aikaa ja olemaan heille aidosti läsnä.