Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Unga bilförare : En undersökning om olycksfallsstatistik och trafiksäkerhet hos 18-24-åringar
Eklund, Emma (2013)
Eklund, Emma
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321202
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka olycksfallsstatistiken, trafikbeteendet och trafiksäkerheten bland unga förare. Unga förare hör till den största riskgruppen i trafiken. I lärdomsprovet redogörs för hur olyckor bland unga kan förebyggas och vad som kan göras för att förbättra säkerheten i trafiken. Teoridelen baserar sig främst på körkortslagen. Det beskrivs på vilka sätt det är möjligt att ta körkort. Ämnen som körkortstillstånd, förarutbildning och förarexamen behandlas. Dessutom redogörs för körförbud, eftersom det kan vara en av konsekvenserna av bristfälliga kunskaper i trafiksäkerhet. I lärdomsprovet klargörs också vilka förutsättningar förarutbildningen ger en ung bilförare samt vilket förarutbildningens syfte är. Undersökningens resultat visar att olycksfallsstatistiken bland unga minskar varje år. Det finns dock ännu mycket som kan göras för att trafiksäkerheten skulle förbättras ytterligare och olycksfallen minskas. I sista kapitlet presenteras kort de centrala slutsatser och tolkningar som kan dras av detta lärdomsprov. The purpose of this thesis is to investigate the accident statistics, traffic behavior and road safety among young drivers. Young drivers belong to the highest risk group in traffic. The thesis describes how accidents among young people can be prevented and what can be done to improve traffic safety. The theory part is primarily based on the driver license law. It describes the ways in which it is possible to get a driving license. Topics like driving license’s permit, driver education and driving test is treated. Moreover, it describes the driving ban, as it may be one of the consequences of lack of knowledge of road safety. The thesis also clarifies what conditions the driver education provides young drivers, as well as driver's education aims. The survey results show that the accident statistics among the young are declining each year. However, there is still much that can be done that road safety would be improved further and accidents reduced. The last chapter briefly presents the major conclusions and interpretations that can be drawn from this research.