HYVÄSTI SELVÄ PÄIVÄ : Kokemuksellista päihdekasvatusta Kaustisen kuudesluokkalaisille
Kronqvist, Roni; Koivula, Maija (2013)
Kronqvist, Roni
Koivula, Maija
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121621312
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä järjestettiin kokemuksellinen päihdekasvatustapahtuma Kaustisen kuudesluokkalaisille keväällä 2013. Opinnäytetyö oli projektimuotoinen. Työn tilaaja oli Kaustisen sivistystoimi. Tapahtuma käsitteli päihteitä erityisesti nuoren elämässä ja sen tarkoituksena oli antaa realistinen käsitys päihteistä sekä niiden käytöstä ja vaikutuksista. Tavoitteena oli saada nuoret pohtimaan päihteisiin liittyviä asioita itsenäisesti.
Opinnäytetyö sijoittui ehkäisevän päihdetyön kentälle. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoituivat kuudesluokkalaiset, sillä päihdekokeilut lisääntyvät murrosiässä ja nuorten sosiaalinen ympäristö muuttuu yläkouluun siirryttäessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin päihteitä, nuorten päihteidenkäyttöä sekä päihdekasvatusta sosiaalipedagogisin menetelmin. Lisäksi osallistujille tehtiin päihdekasvatuskysely ennen tapahtumaa ja tapahtumasta kerättiin palaute. Molemmat aineistot raportoitiin opinnäytetyöhön.
Saadun palautteen perusteella nuorten asenteet päihteitä kohtaan olivat muuttu-neet kielteisemmiksi ja nuoret kokivat päihteistä kieltäytymisen helpompana kuin ennen tapahtumaa. Näihin tavoitteisiin päästiin sosiaalipedagogisin menetelmin; lisäämällä nuorten päihdetietoisuutta sekä herättämällä kysymyksiä ennemmin kuin antamalla suoria toimintamalleja.
Opinnäytetyö sijoittui ehkäisevän päihdetyön kentälle. Opinnäytetyön kohderyhmäksi valikoituivat kuudesluokkalaiset, sillä päihdekokeilut lisääntyvät murrosiässä ja nuorten sosiaalinen ympäristö muuttuu yläkouluun siirryttäessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin päihteitä, nuorten päihteidenkäyttöä sekä päihdekasvatusta sosiaalipedagogisin menetelmin. Lisäksi osallistujille tehtiin päihdekasvatuskysely ennen tapahtumaa ja tapahtumasta kerättiin palaute. Molemmat aineistot raportoitiin opinnäytetyöhön.
Saadun palautteen perusteella nuorten asenteet päihteitä kohtaan olivat muuttu-neet kielteisemmiksi ja nuoret kokivat päihteistä kieltäytymisen helpompana kuin ennen tapahtumaa. Näihin tavoitteisiin päästiin sosiaalipedagogisin menetelmin; lisäämällä nuorten päihdetietoisuutta sekä herättämällä kysymyksiä ennemmin kuin antamalla suoria toimintamalleja.