Veneilevän asiakkaan profilointi : Ajolanranta Oy
Koskela, Kalle (2013)
Koskela, Kalle
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121421233
Tiivistelmä
Ajolanranta Oy:n laatusertifikaattiohjelman yhteyteen päätettiin keväällä 2013 laatia asiakasprofilointi veneasiakkaista. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan veneilevää Ajolanrannan asiakasta ja verrataan sitä 2011 tehtyyn tutkimukseen suomalaisista veneilijätyypeistä.
Venealan ollessa tällä hetkellä vahvassa murroksessa on ensiarvoisen tärkeää tietää yrityksen asiakaskunnan profiili. Alan uudet harrastajat ja vanhenevat veneilijät ovat entistä enemmän kiinnostuneita hankkimaan palveluita helpottamaan harrastustaan. Venekoon kasvaessa ja venelaitteiden teknistyessä on tee-se-itse-harrastajien määrä väistämättä vähenemässä.
Palveluiden tarjoaminen ja kehittäminen omalle asiakassegmentille vaatii asiakkaan tuntemista. Näiden yhdistäminen yrityksen omaan toimintaan luo hyvät edellytykset kilpailla muuttuvassa toimiympäristössä.
Venealan ollessa tällä hetkellä vahvassa murroksessa on ensiarvoisen tärkeää tietää yrityksen asiakaskunnan profiili. Alan uudet harrastajat ja vanhenevat veneilijät ovat entistä enemmän kiinnostuneita hankkimaan palveluita helpottamaan harrastustaan. Venekoon kasvaessa ja venelaitteiden teknistyessä on tee-se-itse-harrastajien määrä väistämättä vähenemässä.
Palveluiden tarjoaminen ja kehittäminen omalle asiakassegmentille vaatii asiakkaan tuntemista. Näiden yhdistäminen yrityksen omaan toimintaan luo hyvät edellytykset kilpailla muuttuvassa toimiympäristössä.